Rekordmånga återpublicerade annonser i januari

Bostadssajten Booli har tittat på andelen återpublicerade annonser i januari. Siffrorna visar att rekordmånga lägenheter har legat ute till försäljning tidigare - i både Stockholm och landet är nivåerna de högsta sedan Booli började mäta.

Utbudet av lägenheter till salu var under årets första månad lägre än januari 2018. Samtidigt fanns det avsevärt fler lägenheter till salu än de senaste åren, med undantag för januari föregående år.

- Det höga utbudet beror inte enbart på att det kommer ut många nya annonser - det finns också en hel del bostäder som inte blivit sålda och som nu får en andra chans, säger Matilda Adelborg, pressansvarig på Booli.

Under 2018 såg vi att rekordmånga bostäder blev prissänkta - köparna levde inte upp till de prisförväntningar som fanns hos säljarna. Trots många prissänkningar verkar det ändå vara en del bostäder som inte blivit sålda och som nu får en andra chans.

- En förklaring till att andelen återpublicerade annonser är så hög kan vara att det blivit standard att sälja innan man köper nytt. Det gör att inte lika många hamnar i en situation där man tvingas sälja, möjligheten att pausa försäljningen ett tag och prova på nytt finns - vilket vi nu ser många göra, säger Matilda Adelborg.

I bifogad excelfil finns siffrorna för utbud och återpublicerade annonser för storstäderna och landet.

• Skåne