Rekordmånga lägenheter till salu

Siffror från Booli visar ett rekordhögt utbud av både nyproducerade lägenheter och successionslägenheter till salu. Nuvarande nivå är den högsta uppmätta nivån sedan Booli började mäta!

Sist utbudet av lägenheter var uppe på samma nivå var 2012. Så många lägenheter till salu som det är nu har det inte varit den här årstiden sedan Booli började mäta för sex år sedan, varken av nyproducerade eller successionslägenheter.

- En förklaring till utbudsökningen kan vara att många tillträden av nyproducerade bostäder sker i början av hösten. Många av de som ska flytta in i en nyproducerad lägenhet har ägt en bostad tidigare som nu ska säljas, säger Matilda Adelborg, pressansvarig på Booli.

46% av successionslägenheterna har lagts ut till försäljning i augusti - resterande 54% är annonser som varit till salu längre än så. Av de nyproducerade bostäderna är 5% utlagda till försäljning under augusti månad. En förklaring är att försäljningsprocessen tar längre tid för nyproduktion. Utbudet av nyproducerade lägenheter består till största delen av bostäder som inte börjat byggas ännu, men det finns också färdigställda lägenheter redo att flyttas in i.

- För första gången på länge kan köpare som vill flytta ganska snart välja mellan både nyproduktion och succession. De senaste åren har nyproduktion sålt slut på ritning, som köpare till nyproduktion har behövt skriva kontakt väldigt långt före inflytt. Nu ser vi att det även finns inflyttningsklara nyproducerade lägenheter. Som köpare finns det mycket att välja på just nu, säger Matilda Adelborg.

Ungefär hälften av det totala antalet lägenheter till salu i landet är nyproducerade, och hälften är bostäder som någon bott i tidigare. I augusti var 49% av lägenheterna till salu succession, och 51% var nyproducerade lägenheter.

Vill du se utbudssiffror för din kommun?
I bifogad excelfil hittar du utbudet av lägenheter till salu per kommun. Siffrorna är uppdelade i succession respektive nyproduktion och visar utbudet i augusti i år jämfört med augusti 2017.