Rekordmånga prissänkta bostäder i år

Statistik från bostadssajten Booli visar att andelen prissänkta bostadsannonser är den högsta sedan Booli började mäta 2008 i flera län. I nästan alla län har andelen prissänkta annonser, oavsett objektstyp, varit högre hittills i år än 2017.

Nya siffror från Booli visar hur stor andel av objekten som varit till salu hittills i år som blivit prissänkta jämfört med tidigare år. Siffrorna är uppdelade per objektstyp och län - i flera län är andelen prissänkta den högsta sedan Booli började mäta 2008.

- Ett genomgående tema för året hittills har varit att säljare förväntat sig mer än vad köpare varit beredda att betala. Många vill gärna köpa billigt men sälja dyrt, säger Matilda Adelborg, pressansvarig på Booli.

Uppsala län har med sina 17,2% prissänkta nyproduktionsannonser i år den för länet högsta siffran sedan Booli började mäta för tio år sedan.

- Uppsalamarknaden har haft ett väldigt högt utbud av nyproducerade lägenheter under året, att andelen prissänkta lägenheter är rekordhög i just Uppsala län kan förklaras genom att utbud och efterfrågan inte matchat, säger Matilda Adelborg.

I nästan alla län har andelen prissänkta objekt, oavsett objektstyp, hittills i år varit högre jämfört med 2017. Bara i två län har andelen prissänkt nyproduktion varit lägre i år än förra året- men skillnaden är marginell. I Stockholms län har andelen prissänkta villor (15,2%) hittills i år varit den för länet högsta uppmätta nivån sedan 2008.

I bifogad excelfil (under 'dokument') finns siffror för villor, nyproducerade lägenheter och successionslägenheter, uppdelat per län och år.

• Skåne