Så dyra är lägenheterna vid din tunnelbanestation

Ny statistik från Booli.se visar det genomsnittliga kvadratmeterpriset per tunnelbanestation. Mellan den dyraste och billigaste stationen skiljer det drygt 83 000 kronor per kvadratmeter!

Är det viktigt för dig att bo centralt? Kanske tänker du om när du ser hur stor prisskillnaden är mellan olika områden i Stockholm. Genom att köpa bostad en eller två stationer bort kan du spara många tusenlappar.

De högsta kvadratmeterpriserna finns kring T-centralen, där snittpriset ligger på 104 076 kronor per kvadratmeter. Lägst kvadratmeterpris finns kring Masmo, där ligger snittpriset på 20 748 kronor per kvadratmeter. Det innebär en skillnad på 83 320 kronor per kvadratmeter!

- Generellt blir det billigare ju längre ut i tunnelbanenätet du köper lägenhet, men det finns flera undantag. Trots att det bara skiljer en station i praktiken, så kan värdet av att till exempel bo nära vattnet eller i ett mysigt område driva upp priserna, säger Matilda Adelborg, PR- och marknadskoordinator på Booli.

5 dyraste stationerna Kronor per kvadratmeter
T-Centralen 104 068
Östermalmstorg 103 885
Kungsträdgården 103 108
Karlaplan 98 354
Gamla Stan 96 360
5 billigaste stationerna Kronor per kvadratmeter
Masmo 20 748
Alby 21 943
Tensta 22 587
Hallunda 25 924
Vårberg 26 104

Om undersökningen
Kvadratmeterpriserna baseras på slutpriser för bostäder som sålts inom en kilometers radie från respektive station. Det genomsnittliga kvadratmeterpriset för hela Stockholms kommun ligger på 71 818 kronor per kvadratmeter.

• Urval: Bostadsrätter
  • Exklusive nyproduktion (Föregående år var nyproduktionsförsäljningar med i statistiken)
  • Tidsperiod: 2016-03-15 till och med 2017-03-14

Under bifogat finns en excelfil med medelslutpriser (per kvm) för alla tunnelbanestationer samt en stor bildfil av hela tunnelbanekartan.

• Stockholm