Så går det för mäklarbyråerna

Booli och Hittamäklare har tittat på hur stor marknadsandel mäklarbyråerna har i landets 10 största kommuner. Vilken mäklarbyrå har tagit mest mark det senaste året, och vilken byrå har minskat?

Statistiken visar hur många annonser som publicerats, det totala värdet av publicerade annonser, samt hur många aktiva mäklare som funnits på byrån under året.

Fastighetsbyrån är den absolut största aktören, sett både till hela landet och i dess två största städer. I Malmö däremot är både Erik Olsson Fastighetsförmedling och Bjurfors större.

Hemverket är den byrå som backat mest. Hemverkets koncept innebär att säljaren gör vissa saker själv, till exempel håller i visningen.

- Slutsatsen jag drar av de här siffrorna är att när marknaden svajar väljer fler att ta hjälp av en mäklare som ansvarar över försäljningen hela vägen. När marknaden är uppåtgående kan budgivningen många gånger sköta sig själv och leda fram till ett marknadspris. När det svajar kan det istället vara skönt att luta sig mot en mäklares expertis hela vägen, säger Matilda Adelborg, pressansvarig på Booli.

En annan byrå som sticker ut är Mäklarringen som har backat när det gäller antal publicerade annonser och det totala värdet av dessa, men de har ökat i antal mäklare. Våningen & Villan har ökat mest procentuellt när det gäller antalet aktiva mäklare i hela landet. Samtidigt har både antal annonser och värdet av dem ökat för byrån.

- Även om Fastighetsbyrån är störst på många håll så skiljer det sig mycket åt i de olika städerna. I Uppsala till exempel är Widerlöv & Co otroligt starka, säger Matilda Adelborg.

I bifogad excelfil finns statistik för landet och de 10 största kommunerna.

Om statistiken
I bifogad excelfil finns statistik per mäklarbyrå för riket och dess 10 största kommuner. Jämförelsen visar perioden 2016-10-25 till 2017-10-24 respektive 2017-10-25 till 2018-10-24. Observera att en mäklarbyrå som finns med på listan den ena perioden kan saknas året efter - beroende på antal publicerade annonser. Med i statistiken finns endast de 10 mäklarbyråer som har publicerat flest annonser under perioden.

• hittamäklare

• Skåne