SBAB förvärvar boendetjänsten booli.se

SBAB ska med bolånet i centrum erbjuda nyskapande tjänster som bidrar till bättre boende och boendeekonomi. Booli vill fortsätta driva utvecklingen för en bättre bostadsmarknad. Med SBAB som ägare stärks Boolis utvecklingsmöjligheter samtidigt som SBABs möjligheter att utveckla nyskapande boendetjänster stärks.

SBAB har överenskommit med ägarna till Booli om förvärv av aktierna i Booli Search Technologies AB, där 67% av aktierna förvärvas nu med tillträde i januari 2016, och 33% avses att förvärvas vid ett senare tillfälle. Förvärvspriset offentliggörs ej.

Booli.se har de senaste åren växt kraftigt och närmar sig 1 000 000 unika besökare per månad. Booli är därmed en av Sveriges största söktjänster för bostäder.

- Detta är en fantastisk möjlighet för Booli. Som en del av SBAB stärks våra förutsättningar att arbeta för en bättre bostadsmarknad. Kombinationen av våra boendetjänster och SBABs bolånetjänster känns spännande, säger Anders Kyhlstedt, vVD på Booli.

Booli blir ett dotterbolag till SBAB och ingår i affärsområde Privat. Booli kommer att drivas som en egen affärsenhet under varumärket Booli.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Antalet kunder uppgår till cirka 350 000 och antalet medarbetare till cirka 430. Läs mer på www.sbab.se, www.twitter.com/sbabbank, www.facebook.com/sbabbank.

För mer information, kontakta gärna:

Anders Kyhlstedt, vVD Booli, 0707-22 11 73, anders.kyhlstedt@booli.se

Karin Hellgren, Informationschef SBAB, 0706-68 38 24, karin.hellgren@sbab.se

Klas Danielsson, VD SBAB, 0706-94 43 01, klas.danielsson@sbab.se

• sbab

Booli Search Technologies AB utvecklar produkter och tjänster med utgångspunkt i bostadsmarknaden. Bland tjänsterna återfinns bland annat Booli.se, Sveriges största oberoende söktjänst för bostäder med över 270 000 unika besökare i veckan och Hittamäklare.se, en jämförelsetjänst för privatpersoner som ska sälja sin bostad.