Var tionde objekt ökar kraftigt i budgivningen

Pressmeddelande   •   Jun 25, 2013 10:00 CEST

Enligt en undersökning från Booli.se drar var tionde budgivning i Stockholms innerstad iväg med prisökningar på över 15%. Under maj månad uppmätte Booli.se som mest en budgivning som steg med 32%. Snittet för Stockholms innerstad är 5%.

-Det är intressant att se att andelen budgivningar som drar iväg ligger relativt stabilt över tid även om vi ser att andelen ökat något under våren säger Anders Kyhlstedt, VD Booli.se.

Nyckeltalet “Andel budgivningar över 15%” är ytterligare ett verktyg för att följa hur accepterat pris följs bland mäklarna. Om andelen budgivningar som stiger mer än 15% ökar kan det vara ett tecken på att lockpriser är på väg tillbaka bland vissa mäklare.

Accepterat pris infördes under hösten 2011 för att minska lockpriser i Stockholms innerstad och innebär att utropspriset ligger på en nivå som säljaren är villig att acceptera som slutpris.

-Införandet av accepterat pris har underlättat för köparna då det ger en bättre överblick över marknaden fortsätter Anders Kyhlstedt.

Enligt undersökningen har både utropspriser och slutpriser varit högre under våren än förra hösten.

Tabellen visar statistik månad för månad sedan Booli.se började samla in sista bud från öppna budgivningar.

Månad

+3,8%

Oktober 2012

+3,2%

*Antal insamlade budgivningar med både utropspris och sista bud
** Slutpriser baserade på sista offentligt publicerade budetUndersökningen bygger på insamling av sista bud från försäljningar i Stockholms innerstad.
Endast bostäder som haft en öppen budgivning på nätet har registrerats.

Booli Search Technologies AB utvecklar produkter och tjänster med utgångspunkt i bostadsmarknaden. Bland tjänsterna återfinns bland annat Booli.se, Sveriges snabbast växande söktjänst för bostäder med över 230 000 unika besökare i veckan och Hittamäklare.se, en jämförelsetjänst för privatpersoner som ska sälja sin bostad.

Kommentarer (0)