​Borås högt upp på ranking av internationella kongresser

Pressmeddelande   •   Maj 10, 2019 11:41 CEST

Den internationella organisationen ICCA – International Congress and Convention Association sammanställer varje år en ranking över antal möten i världen. På Sverigerankingen hamnar Borås 2018 på en delad 7:e plats. Efter Sveriges fyra största städer ligger Borås på en delad 3:e plats före många andra erkända kongresstäder.

Borås hade 5 internationella möten 2018 med en spridning inom områden som bibliotek, tunnelsäkerhet och brand i fordon. RISE står som arrangör för 4 av de 5 kongresserna.

- I vårt arbete, som är långsiktigt handlar det om att positionera Borås och vad vår stad står för samtidigt som både värdskap och infrastruktur är viktiga för att få hit kongresser. Vi har arbetat strukturerat i flera år för att få fler kongresser till Borås och med utvecklingen av vår stad samt tillskottet av vårt nya kongresshus ser vi att intresset ökar säger Anna Lilja på Borås Convention Bureau.

ICCA-International Congress and Convention Association – är det globala nätverket för den internationella mötesindustrin inom organisationsmöten (association meetings). ICCA mäter möten som är internationella, med minst 50 deltagare och som roterar mellan minst 3 destinationer. ICCA omfattar över 1 000 medlemsföretag och organisationer i nästan 100 länder över hela världen.

För mer information besök iccaworld.org.

Anna Lilja, Borås Convention Bureau, 0734-32 75 06

Borås TME är ett av staden och näringslivet i Borås samägt bolag. Bolaget har till uppgift att marknadsföra, sälja och aktivt verka för att staden upplevs som en attraktiv destinationsort med gott värdskap. Målet är ökad hållbar tillväxt till nytta för medborgarna och näringslivet i Borås.