Turismen fortsätter att öka i Borås

Pressmeddelande   •   Okt 10, 2019 07:30 CEST

Foto: Fredrik Malmlund

Med drygt 74 000 bokade gästnätter blev sommaren 2019 den bästa någonsin för besöksnäringen i Borås. Det visar årssiffror från SCB som släpptes i veckan.

När vi summerar sommaren 2019 kan vi blicka tillbaka på en sommar med stark positiv utveckling för både besöksmål och hotellnäringen i Borås. Under juni, juli och augusti bokades 74 198 gästnätter, en ökning med drygt 5 000 från föregående sommar. Kapacitetsnyttjandet låg på 70 % av den totala logikapaciteten i staden, vilket är väldigt högt.

Mycket talar för Borås som besöksmål och staden fortsätter att vara en populär sommarstad med djurparken, Navet och Sommartorsdagarna som dragare. Borås Djurpark hade en ökning om 20 % för antalet besökare mot föregående år och Navet slog rekord i juli med en ökning på 52 % för månaden. Även juni och augusti gick bra med en genomsnittlig ökning om 21 %. Svenska besökare stod för en stor del av ökningen, vilket kan vara ett tecken på att det blir allt mer populärt att semestra på hemmaplan, s.k. ”hemester”.

- Det är väldigt glädjande att gästnätterna fortsätter att öka liksom attraktiviteten hos våra besöksmål. Den positiva utvecklingen stärker besöksnäringens roll som basnäring och möjliggör att än mer bidra till Borås positiva utveckling. Duktiga hotellaktörer, näringslivet i Borås och fler och större evenemang i staden har alla en bidragande del i den här trenden, säger Helena Alcenius, VD för Borås TME.

För mer information:
Helena Alcenius, VD Borås TME
0705-41 54 44

Borås TME är ett av staden och näringslivet i Borås samägt bolag. Bolaget har till uppgift att marknadsföra, sälja och aktivt verka för att staden upplevs som en attraktiv destinationsort med gott värdskap. Målet är ökad hållbar tillväxt till nytta för medborgarna och näringslivet i Borås.

instagram.com/boraspunktcom/