Borås dricksvatten med i Kranvattentävlingen 2015

Borås dricksvatten med i Kranvattentävlingen 2015

Hur smakar kranvattnet i Borås? Det ska sommelierer och skolbarn avgöra vid regiontävlingen i Jönköping den 29 september. Kanske blir vårt vatten ett av dem som tar sig till final i Stockholm?
Kom och se när vi tappar upp vattnet som ska delta i Kranvattentävlingen 2015! Den 28 september kl 13:00 fyller vi två enlitersflaskor med Borås kranvatten i Engelbrektskolans skolmatsalskök som vi tar med till Jönköping dagen därpå.
I Hovslättskolans matsal i Jönköping tävlar vårt vatten mot nio andra kommuners dricksvatten. Där blir det ett blindtest vilket innebär att juryn, som utgörs av lokala sommelierer och skolbarn, smakar och luktar på vattnet utan att veta vilket vatten som kommer från vilken kommun. När de gjort blindtester på alla vatten delar de gemensamt ut betyg mellan 0 och 20, ju högre siffra desto bättre betyg. De två vattnen med bäst betyg går till final och de två näst bästa får hedersomnämnande. Juryn skriver en gemensam skriftlig bedömning om de fyra bästa vattnen vid varje deltävling.

Regiontävlingen i Jönköping är en av nio deltävlingar där totalt 112 kommuner kämpar om titeln Sveriges godaste kranvatten. Vid finalen i riksdagshuset i Stockholm den 21 oktober utses vinnarvattnet. Nu håller vi tummarna för Borås kranvatten!

Våra motståndare i Jönköping är följande kommuner:
Eksjö kommun, Hjo Kommun, Jönköpings kommun, Skara kommun, Sävsjö kommun, Tranemo kommun, Tranås kommun, Ulricehamns kommun och
Värnamo kommun

Mer information om Kranvattentävlingen 2015 hittar du på Branschorganisationen Svenskt Vattens hemsida www.svensktvatten.se/Medlemmar/Kranvattentavlingen2015/.