Oskar Korsár, Solen, 2011

Oskar Korsár 23 feb-14 maj

För tredje året i följd visar Borås konstmuseum, i samarbete med Åke Andrén Stiftelsen, den vinnande konstnären i en solo-utställning på museet.

Konstnären Oskar Korsár (född 1977) har utsetts till årets mottagare av Åke Andrén stiftelsens konstnärsstipendium på en halv miljon kronor. Oskar Korsár har en utbildning från Konstfack, där han gick 1998-2001, och han har arbetat både som tecknare och skulptör.

Som tecknare arbetar Oskar Korsár fram sina bilder i tusch med en avig hand, där linjen ömsom är rak ömsom rafsig. Hans teckningar, som ofta avbildar personer i stillhet, utmärks alltid av en intresseväckande psykologisk underton. Sedan några år tillbaka arbetar Oskar Korsár även som skulptör i bland annat lera och brons. Härmed förskjuts skalan hos de avbildade, men med det specifikt personliga och psykologiskt laddade uttrycket kvar.

Åke Andrén stiftelsens konstnärsstipendium inrättades år 2011 med syfte att premiera en ung lovande konstnär med ett stipendium på en halv miljon kronor. Juryn har bestått av: Waldemarsuddes museichef Karin Sidén, Moderna Museets vice museichef Ann-Sofi Noring och konstnären Jockum Nordström.

Pressvisning: 21/2 kl. 14.00, konstnären närvarar.
Vernissage: 23/2 kl. 19.00 invigs i konstnärens närvaro.

Regioner

Borås konstmuseum är en plats för modern och samtida konst. Museet har tre våningar uppdelade på flera utställningsytor där utställningar och programverksamhet bedrivs året om. Den internationella skulpturbiennalen i Borås - känd som skulpturstaden - arrangeras vartannat år av Borås konstmuseum tillsammans med Borås Stad.

Eva Eriksdotter

Presskontakt Museichef Borås Konstmuseum +46768887681