Pantinsamling på Fågelmyra

Ett nytt samarbetsavtal mellan Borlänge Energi och Returpack/Pantamera innebär att de som besöker Fågelmyra återvinningscentral nu erbjuds möjlighet att också lämna in sina pantförpackningar.

Besökarna får inte betalt för panten. Intäkterna kommer istället att skänkas oavkortat till Kvinnojouren Borlänge som välgörenhet.

Samarbetet med Borlänge Energi är mycket positivt. Kvinnojouren Borlänge är beroende av gåvor, pengarna som samlas in gör skillnad för de utsatta kvinnor och barn som vi möter säger Ann-Sofie Sterio, verksamhetsansvarig Kvinnojouren Borlänge.

Magnus Fridolfsson, chef på Fågelmyra, är glad för det nya avtalet som ger ökad service till borlängeborna samtidigt som det genererar pengar till ett gott lokalt ändamål.

• Vi jobbar hela tiden för att utveckla sorteringsmöjligheterna för Borlängeborna och detta är en led i detta. Plast- och metallburkar med pant sorteras var för sig i förväg och kan sedan tömmas direkt från kundens säck i våra kärl. De som pantar behöver alltså inte stå och plocka i burk för burk vilket underlättar. Sedan är förstås upplägget där hela intäkten går till en lokal välgörenhetsorganisation något vi tycker är bra och förhoppningsvis något som uppskattas av våra besökare på Fågelmyra.

Pantkärlen placerades ut på Fågelmyra tisdagen den 17 februari.

• avfall
  • borlänge energi