Bosch Home Appliances presenterar ny undersökning: Varannan man stör sig på dammsugaren

Varannan man stör sig på dammsugaren. Ljudet av en surrande diskmaskin är däremot synonymt med harmoni i hemmet för många. Det och mycket annat framkommer i Boschs nya undersökning av svenskarnas relation till sina hushållsmaskiner.

I samband med lanseringen av Bosch Ljudbank– där ljud som hotas av utrotning i takt med den tekniska utvecklingen lagras och räddas – lät Bosch undersöka svenskarnas relation till hushållsmaskinerna och deras ljud.

Det visade sig att nästan varannan man (48,6 %) irriteras mest av ljudet av en dammsugare. Betydligt färre kvinnor (30,1 %) instämmer, och för kvinnor anses spisfläkten vara nästan lika irriterande (23,5 %). Allra svårast att hantera dammsugarljudet har personer mellan 20 och 29 år.

– Männen kan vara lugna, Bosch kommer inom kort att presentera en innovativ lösning som kommer att innebära mindre irritation på dammsugaren säger Maria Ölander, Brand Manager på Bosch Home Appliances.

Ljudet av hushållsmaskiner skapar även mycket positiva känslor visar undersökningen. Den allra bästa stämningsskaparen är en brummande diskmaskin, som fler än var tionde svensk (10,9 %) anser ger harmoni i hemmet. 30-39-åringarna är allra mest förtjusta i diskmaskinen. Tvättmaskinen, spisen och ugnen tillhör också trivselhöjarna i de svenska hushållen.

– Att diskmaskinen och tvättmaskinen är de vitvaror som bidrar mest till harmoni i hemmet kommer inte som en överraskning för mig. Ugn och spis är det också naturligt att man gillar eftersom de sprider goda dofter, menar Maria Ölander.

Bosch arbetar kontinuerligt med att utveckla nya och effektiva vitvaror. Sedan tidigare har Bosch bland annat utvecklat den så kallade EcoSilence Drive-motorn för både tvättmaskiner, diskmaskiner och köksfläktar. Det är kolborstfria motorer som gör att produkterna får betydligt lägre ljudnivå. Motorn blir också mer långlivad och drar mindre energi.

Några andra iakttagelser från undersökningen:

• Sveriges mest ljudtoleranta invånare bor i Västernorrland och Jämtland, där 40,5 % uppger att de aldrig irriterar sig på ljud från en hushållsapparat. I Värmland, Dalarna och Gävleborg är samma siffra lägst i landet (21,8 %).

• 27,3 % struntar ibland eller till och med ofta i att använda en hushållsapparat på grund av att den låter för mycket.

• Så många som 14,7 % av 20-29-åringarna uppger att de ibland eller ofta sover med öronproppar på grund av att de störs av ljudet från någon hushållsapparat.

De tre mest irriterande hushållsapparaterna:

Totalt:                                     Män:                                                  Kvinnor:

1) Dammsugare 39,2 %         1) Dammsugare 48,6 %                    1) Dammsugare 30,1 %

2) Spisfläkt 17,3 %                 2) Kyl/frys 12,8 %                             2) Spisfläkt 23,5 %

3) Matberedare/mixer 13,0 % 3) Matberedare/mixer 11,1%            3) Matberedare/mixer 14,8%

De tre apparater som mest anses bidra till harmoni i hemmet:

Totalt:                                 Män:                                 Kvinnor:

1) Diskmaskin 10,9 %       1) Diskmaskin 12,0 %       1) Diskmaskin 9,6 %

2) Tvättmaskin 7,8 %        2) Kyl/frys 8,8 %                2) Tvättmaskin 8,3 %

3) Spis/ugn 6,1 %             3) Spis/ugn 7,8 %              3) Spis/ugn 4,3 %

Så här gjorde vi undersökningen:

• Undersökningen omfattade hushållsmaskiner i följande tio kategorier: Dammsugare, tvättmaskin, diskmaskin, torktumlare, kyl/frys, microvågsugn, matberedare/mixer, spisfläkt, spis/ugn och häll.

• 1032 personer i åldrarna 20-70 år svarade på enkäten, som genomfördes via Snabba Svar/CINT.

• Geografiskt delades respondenterna in i åtta regioner, baserat på följande fördelning av landets 21 län: Stockholm (Stockholms län), Östra Mellansverige (Uppsala, Södermanland, Östergötland, Örebro, Västmanland), Småland med öarna (Jönköping, Kronoberg, Kalmar, Gotland), Sydsverige (Blekinge, Skåne), Västsverige (Halland, Västra Götaland), Norra Mellansverige (Värmland, Dalarna, Gävleborg), Mellersta Norrland (Västernorrland, Jämtland), Övre Norrland (Västerbotten, Norrbotten).

För mer information vänligen kontakta:

Maria Ölander, Brand Manager Bosch Home Appliances

maria.olander@bshg.com

BSH Home Appliances AB, som marknadsför Siemens, Bosch och Gaggenau, bildades 1997 och finns idag i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Baltikum. BSH ingår i Bosch and Siemens Home Appliances Group, ett av världens ledande företag i vitvarubranschen. Omsättningen i Norden 2011 var 4,6 miljarder SEK. http://www.bosch-home.se