Låt kylskåpet göra jobbet – med nya funktioner behåller maten sin fräschör längre

Pressmeddelande  •  2011-02-24 12:00 CET

Varje år slänger svenskarna 900 000 ton mat. Råvaror som grönsaker, kött och fisk tappar snabbt färg, smak, vitaminer och konsistens om de inte förvaras på rätt sätt, och då är risken stor att de hamnar i soppåsen. Bosch presenterar en serie kylskåp med funktioner där smart matförvaring står i fokus. Med tekniska lösningar som reglerar temperatur och fuktighet, möjliggör kylarna att maten hålls fräsch längre – något som är positivt för både smaklökarna, plånboken och miljön.

Bosch kylar har försetts med bland annat funktionerna VitaFresh, ChillerSafe och HydroFresh och är utvecklade för att maten ska bevaras så bra som möjligt i kylen och därmed hålla längre. Detta innebär att mindre mat slängs. Man behöver inte heller handla lika ofta för att få färska matvaror. Med bra produkter kan man helt enkelt bidra till en hållbar utveckling utan att göra avkall på bekvämlighet.

VitaFresh
Med VitaFresh reglerar sensorer automatiskt temperaturen, som hålls jämn oberoende av rumstemperaturen. Zonen håller en temperatur på 0-1°C. Luftfuktigheten kan regleras i olika lägen beroende på vilken mat som förvaras där. VitaFresh tar upp en tredjedel av kylen och är helt avskild från resten av kylskåpet. VitaFresh är perfekt för förvaring av färska råvaror som fisk, skaldjur, samt mejeriprodukter. Maten håller tre gånger så länge jämfört med förvaring i en vanlig kyl.

ChillerSafe
ChillerSafe är en zon i kylen, med en temperatur som är två till tre grader lägre än i övriga kylen. Ett temperaturstyrt luftflöde hjälper till att skapa en snabb nedkylning som fördelas jämnt. ChillerSafe är lämpligt för kött, fisk och andra känsliga livsmedel. De får längre hållbarhet och risken för uppkomst av skadliga bakterier minskar drastiskt.

HydroFresh
HydroFresh är en låda med ett enkelt reglage för att välja och hålla rätt luftfuktighet, vilket bevarar grönsakers fräschör. Jämfört med att förvara grönsaker i en vanlig låda i kylen kan krispighet, vitamininnehåll, smak och färg bevaras upp till dubbelt så länge tack vare rätt luftfuktighet.

FreshProtect Box
FreshProtect Box är ett självständigt förvaringsfack där temperaturen går att reglera mellan tre olika nivåer, perfekt för varor som behöver en annan temperatur såsom kött och fisk, mjölkprodukter samt frukt och grönt.

AirfreshFilter
För att kylen alltid ska ha fräsch luft utan att lukt sprider sig mellan de olika delarna, har Bosch installerat ett effektivt kolfilter i de kylar som har olika zoner. Med en aktiv yta stor som en ishockeyplan reducerar filtret AirFresh odör från exempelvis lök, ost och fisk. Filtret behöver inte bytas ut; det håller lika länge som ditt kylskåp.

Produktnamn Bosch Kyl/frys

Artikelnummer KGF 39PI20

- VitaFresh

- LED-belysning

Rekommenderat cirkapris 17 890 SEK

Produktnamn Bosch Kyl/frys

Artikelnummer KGN 36S55

- HydroFresh

- Chiller Safe

- LED-belysning

Rekommenderat cirkapris 15 990 SEK

Produktnamn Bosch US side-by-side kyl/frys

Artikelnummer KAD 62S20

- FreshProtect Box

- EasyLift-hylla

Rekommenderat cirkapris 32 190 SEK

Fakta kring matsvinnet

Det kastas mat för miljarder i Sverige varje år och det är ett gigantiskt slöseri med jordens resurser. Matsvinn är ett problem i hela kedjan från råvaruhantering genom produktionen, transporten och försäljningsledet till hemmet, restaurangen eller storköket.

Totalt uppskattas 100 kilo mat per person kastas i hemmet – uppskattningsvis
10-20 procent av allt som köps av oss konsumenter. Totalt innebär detta 900 000 ton mat i svenska soptunnor per år.

Varje konsument kan göra skillnad genom kunskap om problemet och åtgärder i hur man hanterar maten.

Konsumenttips för minskat matsvinn

• Köp inte mer mat än du behöver – var försiktig med erbjudanden om storpack, ’två för en’ och liknande.
  • Förvara maten på rätt sätt. Du kan förlänga livslängden flera gånger om genom att förvara maten i rätt temperatur och på rätt sätt. Moderna kylskåp är ofta anpassade efter detta, så läs på bruksanvisningen ordentligt så behöver du inte kasta den mat du köpt för dyra pengar.
  • Laga inte mer mat än vad du kan du äta upp, antingen under måltiden eller i kommande lunchlådor.
  • Lägg resterna från middagen i en låda och ta med till lunch dagen efter. Andra sätt att ta vara på rester kan vara att använda dem i nästa måltid. En rätt som pytt i panna är perfekt för detta ändamål då man kan ta till vara den kokta potatisen medan överbliven kyckling kan hackas ned för en god pasta.
  • Använd inte bäst före-datumet som riktmärke för när en vara är lämplig att använda eller inte. Har råvaran hanterats på rätt sätt så kan den hålla längre. Använd näsan och sunt förnuft i bedömningen.
  • Respektera matens väg till ditt bord. Genom att tänka på de olika steg som råvarorna gått igenom förstår du hur dumt det är att kasta maten. Särskilt viktigt är detta för kött, fisk och andra råvaror från djur.

Källor: LivsmedelsSverige, Naturvårdsverket, Konsumentföreningen, Bosch

2011 firar Bosch-gruppen sitt 125-årsjubileum och i över 75 år har namnet Bosch på vitvaror och hushållsapparater stått för expertis inom produktutveckling, teknisk kvalitet och tillförlitlighet. Företagets grundare Robert Bosch, som skulle ha fyllt 150 år i år, var redan på sin tid hängiven den vägledande principen som fortfarande gäller idag, att producera "teknik för livet". Denna tradition är både ett åtagande och en motivation för företaget i dag: Som det ledande varumärket för vitvaror och hushållsapparater i Europa producerar Bosch kylskåp, frysar, tvättmaskiner, torktumlare, diskmaskiner, spisar och konsumentprodukter för hushåll över hela världen. Att sträva efter kvalitet och perfektion återspeglas inte bara i de bevisligen funktionella apparaterna och den kraftfulla tekniken, utan även i produktdesignen som upprepade gånger har erkänts med utmärkelser. Att behandla människor, omvärlden och naturen med respekt har varit en viktig del av Bosch företagskultur redan från början och återspeglas i företagets energieffektiva, resurssparande och hållbara produkter och processer.

För mer information, gå till www.bosch-home.se

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom