Nya energieffektiva vitvaror för en hållbar framtid – Bosch grönvaror sparar el i vinter

Pressmeddelande   •   Nov 04, 2011 07:00 CET

Det finns vitvaror i butiker idag som gör skillnad för vår omvärld. Bosch är pionjärer inom området och har en lång tradition av att utveckla energisnåla produkter som gör gott för både vår omvärld och för plånboken. Under 2011 har Bosch utökat sitt sortiment Green Technology inside som består av de allra mest energieffektiva produkterna.

Snart är vintern här igen och somliga oroar sig redan för höga elpriser och elräkningar. Samtidigt är det allas vårt ansvar att värna om vår omvärld och vi på Bosch har länge arbetat med energieffektivitet i fokus. Våra nya produkter är imponerande energisnåla, säger Jonas Eklöf, Brand Manager på Bosch Home Appliances.

Hushållsprodukterna och vitvarorna uppskattas stå för uppåt 45 procent av energiförbrukningen i ett svenskt hem borträknat uppvärmning. Det är alltså betydande besparingar konsumenter kan göra om man ser till att välja så energieffektiva vitvaror som möjligt, både utifrån vårt samhälles totala energiförbrukning samt till varje enskilt hushålls plånbok.

Visste du också att…
…den högsta energiklassmärkningen A+++ på en kyl/frys innebär totalt cirka 75 procent minskad energiförbrukning om man jämför med en motsvarande 15 år gammal produkt?

…ett A+++ kylskåp drar mindre energi under ett års användning än vad en 18W lågenergilampa skulle om den var påslagen under samma tid?

…om alla Europas mer än tio år gamla vitvaror skulle bytas ut mot nya energieffektiva produkter, så skulle Europas totala energiförbrukning minska med motsvarande hela Portugals årliga förbrukning?

…energiförbrukningen står för den absolut största delen av en produkts totala energiåtgång under sin livstid? Totalt 90-95 procent (beroende på produkt) av all energiåtgång går till produktens användning medan de övriga 5-10 procent är för produktion, transport och avfallshantering.

…över 40 procent av Bosch patentansökningar handlar om förbättringar inom miljöområdet? Ända sedan Robert Bosch grundade företaget för 125 år sedan har socialt ansvarstagande varit i fokus.

KGE 39AI40 – Rostfri Kyl/frys med högsta officiella energiklass A+++
Kombinerad kyl/frys med Energiklass A+++ vilket innebär att den årliga förbrukningen ligger mindre än en 18W lågenergilampa. Skåpet innehåller också en rad andra funktioner som till exempel LED-belysning, Chiller-låda för hantering av kött och fisk samt flexibla och reglerbara hyllor.

Rekommenderat cirkapris: 10 990 kronor

HBA 341455S – XXL inbyggnadsugn med toppmärkningen A-30%*
Ugnen når hela A-30%* genom sin speciella isolering som håller kvar värmen i ugnen bättre. Ugnen rymmer hela 67 liter och har en kombination av olika värmetyper samt inbyggd stektermometer och rengöringssystemet EcoClean.

Rekommenderat cirkapris: 9 990 kronor

* 30 procent mer energieffektiv (0,69 kWh) än gränsvärdet för energieffektivitetsklass A (0,99 kWh) mätning enligt normen EN 50304.

WTW 86582SN – Torktumlare med speciell värmepumpsteknik
Med sin värmepumpsteknik drar denna torktumlare 50 procent lägre energi än gränsvärdet för bästa officiella energiklass A*. Med den självrengörande kondensorn garanteras också att samma låga energiförbrukning behålls år efter år. Vanligtvis saknar torktumlare denna funktion och utan manuell rengöring av kondensorn förlorar då produkten fort sina energivärden, på endast drygt 20 torkningar kan en produkt med energiklass A försämras till energiklass D. Få konsumenter vet om detta och tror att luddfiltret är det enda som behöver rengöras.

Rekommenderat cirkapris: 12 690 kronor

* 50 % lägre energiförbrukning vid 7 kg (0,23 kWh/kg) än gränsvärdet för energieffektivitetsklass A (0,48 kWh/kg).

WAS 32464SN – Tystare och energisnålare tvättmaskin
Med den kolborstfria motorn EcoSilence Drive får tvättmaskinen både lägre energiförbrukning och mindre buller. Denna modell når högsta officiella energieffektivitetsklass A+++ vilket innebär runt 50 procent minskad energiförbrukning om man jämför med en motsvarande jämförbar 15 år gammal produkt. I övrigt har denna tvättmaskin en rad olika program, funktionen VarioPerfect samt VarioSoft-trumma för effektiv och skonsam tvätt.

Rekommenderat cirkapris: 10 190 kronor

För mer information kring Bosch sortiment av energieffektiva vitvaror, vänligen besök

www.bosch-home.se/green-technology-inside.html

BSH Home Appliances AB, som marknadsför Siemens, Bosch och Gaggenau, bildades 1997 och finns idag i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Baltikum. BSH ingår i Bosch and Siemens Home Appliances Group, ett av världens ledande företag i vitvarubranschen. Omsättningen i Norden 2009 var 4,9 miljarder SEK. http://www.bosch-home.se