Flera nya kylskåp till familjen Green Technology inside

Pressmeddelande   •   Mar 06, 2012 11:14 CET

Bosch är en av de främsta aktörerna i utvecklingen av energieffektiva vitvaror (grönvaror) som gör skillnad för vår omvärld. Serien Green Technology inside består av resurseffektiva produkter som sparar både energi och pengar. Nu utökas Green Technology inside-konceptet med ett antal kylskåp som alla har tre plus i kanten.

Bortsett från uppvärmningen går nästan hälften av energiförbrukning i ett hushåll åt till hushållsapparater. Kylskåp står på året runt och kan vara riktigt energitjuvar, därför är det extra viktigt att välja ett energisnålt sådant. Genom att ersätta gamla vitvaror med energisnåla grönvaror från Bosch Green Technology inside-sortimentet kan stor skillnad göras både för plånboken och för en hållbar framtid.

- Vi är stolta och glada över att Bosch ligger i framkant inom vatten- och energisnåla vitvaror. Man kan säga att Bosch inte bara har vitvaror – vi har grönvaror. För att underlätta för konsumenten har vi samlat de mest resurseffektiva produkterna under begreppet Green Technology inside eftersom de baseras på teknik som gör dem extra resurseffektiva. Och just nu känns det extra kul eftersom vi kommer med tillökning i vår familj av grönvaror. Förutom nya kylskåp kommer vi också att lansera bland annat en ny tvättmaskin med märkningen A+++ och en torktumlare med 60 % lägre energiförbrukning än gränsvärdet för A, säger Maria Ölander, Brand Manager på Bosch Home Appliances.

Energiklass A+++
Bosch nya kylskåp kan tack vare en rad tekniska lösningar komma ner i låga 75 kWh per år, vilket är mindre än en 9 watts lågenergilampa förbrukar. Trots den låga energiförbrukningen har Bosch inte gjort avkall på vad ett kylskåp gör bäst; optimalt förvara mat. Det är stora mängder mat som kan förvaras under ett års tid för bara 75 kWh. Till exempel får det plats 365 liter mjölk, 57 kilo grönsaker och 78 kilo fisk eller kött.

– Det lönar sig att betala lite extra för en energisnål produkt. Genom att välja ett kylskåp med A+++ istället för A+ så kan du spara hela 50 % energiförbrukning, säger Maria Ölander.

Förlänger matens hållbarhet
I vanliga kylar kan temperaturen variera beroende på mängden mat som förvaras i kylskåpet, temperaturen utanför och hur ofta kylskåpsdörren öppnas. Bosch nya kylskåp har separata sensorer som kontinuerligt känner av temperaturen så att den ligger på jämn nivå. Då riskerar inte maten att få sämre smak eller konsistens på grund av att den ligger för kallt eller för varmt.

Premium modellen av kylskåpet (rostfri KSV 36AI40, vit KSV 36AW40) har flera flexibla inredningsdetaljer, 7-segments elektronik och en HydroFresh-låda med fuktighetsreglering som håller frukt och grönt fräscha upp till 2 gånger längre. Det vita något enklare kylskåpet (KSV 36VW40) har CrisperBox för krispiga grönsaker. Bägge modellerna har mycket låg energiförbrukning A+++ samt VitaControl - jämn temperatur genom intelligent sensorteknologi.

Produkt                               Rek. cirkapris            Bildnr

Kylskåp rostfritt, A+++            13990 kronor                  4934, 4936

Kylskåp vitt  A+++                   12790 kronor                 4986, 4988

Kylskåp vitt, A+++                   11490 kronor                 4943

I samband med lanseringen av de nya kylskåpen lanseras också matchande fryssykåp.

Hjälp kylskåpet att spara energi

-        Sätt aldrig in ljummen mat i kylen, kyl den i kallt vattenbad

eller utomhus under lock innan den sätts in.

-        Tina mat i kylen, då drar kylen nytta från kylan från den

frysta maten och konsistensen på maten blir oftast bättre

om den får tina långsamt.

-        Se till att kylens dörrlist tätar ordentligt och byt ut den

emellanåt.

BSH Home Appliances AB, som marknadsför Siemens, Bosch och Gaggenau, bildades 1997 och finns idag i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Baltikum. BSH ingår i Bosch and Siemens Home Appliances Group, ett av världens ledande företag i vitvarubranschen. Omsättningen i Norden 2009 var 4,9 miljarder SEK. http://www.bosch-home.se