Poseidons hus i Haga minnesförklaras

Poseidons hus i Haga minnesförklaras

I Poseidons hus i kvarteret Furiren finns fungerande kakelugnar, trägolv och vackra spegeldörrar i flera lägenheter. På gården står utedasset och vattenpumpen kvar och minner om svunna tider. Det gamla arbetarkvarteret i Haga är inte bara charmigt, det har dessutom ett särskilt kulturhistoriskt värde. Det konstaterar Länsstyrelsen, som nu förklarar hela kvarteret för byggnadsminne.

- Det är kul att våra vackra hus uppmärksammas på det här sättet. För oss innebär det egentligen ingen större förändring, vi förvaltar redan idag fastigheterna på ett sätt som bevarar byggnaderna så gott det går, säger Dennis Andersson, Poseidons distriktchef i Centrum.

Utedass fram till 1970-talet
Kvarteret Furiren, som omfattar husen utmed Mellangatan, Haga Nygata och Västra Skansgatan, har redan tidigare uppmärksammats för sina kulturhistoriska värden. Tack vare detta undkom kvarteret 1900-talets sanerings- och rivningsvåg i Haga. Idag huserar Göteborgs Stadsmuseum i tre av bottenlägenheterna, där göteborgare kan kliva rakt in historien och uppleva Haga genom tre familjer som bott i kvarteret under olika epoker.

Det äldsta husets bottenvåning är från 1700-talet med små fönster med handblåst glas. Utedasset på gården, som fortfarande finns bevarat, var i bruk så sent som till 1970-talet. Även inne i lägenheterna finns mycket av den ursprungliga inredningen kvar, såsom trägolv, kakelugnar och stuckatur.

En miljö värd att bevara
Ett byggnadsminne är en byggnad eller miljö som har ett särskilt kulturhistoriskt värde. Syftet med märkningen är att skydda bebyggelsen och bevara den till kommande generationer.

I Göteborgs kommun finns totalt 76 byggnadsminnen. Förutom kvarteret Furiren har bland annat Saluhallen, Skansen Kronan och Eriksbergs bockkran fått samma minnesmärkning.

Märkningen innebär att byggnaderna ska bevaras i ursprungligt skick. De ska dessutom förvaltas med material och metoder anpassade till byggnadernas egenart. Minnesmärkningen av kvarteret Furiren omfattar både fasader, inredning, innergårdar och inredning.