Mohamed Elnel och Svante Lahti förbereder inför världsrekordförsöket i Hjällbo, lördag 18 maj.

​Världsrekordförsök i Hjällbo – 50 meter falafel

Hjällbo fyller 50 år och det ska firas under Hjällbokalaset lördagen 18 maj med en 50 meter lång falafelrulle.

Själva bakandet står Mohamed Elnel för – välkänd från sin restaurang på torget i Hjällbo. Hemligheten i receptet är en speciell krydda som han blandar själv.

– Och att vi lagar allting från grunden med mycket själ och hjärta. Jag tror inte att någon kommer att bli besviken, säger Mohamed Elnel.

Svante Lahti är Poseidons distriktschef i Hjällbo och därmed högst ansvarig för alla de 2289 lägenheterna i området. Han tycker att Hjällbo är väl värt att fira.

– Det är 50 år sedan Hjällbo byggdes och åren börjar ta ut sin rätt. Nu är det dags för förnyelse med sikte på nästa 50-årsperiod, säger han.

Under Hjällbokalaset kommer vi att ha fullt med aktiviteter och musik i Hjällbo Centrum, berättar Charlotta Brandt, centrumutvecklare på GöteborgsLokaler som förvaltar torget.

– Idén med falafel är superkul! Först skall vi försöka slå världsrekord, sedan får alla som är med och firar Hjällbo 50 år vara med och äta upp den.

Världsrekordförsöket äger rum lördag 18 maj klockan 17 på torget i Hjällbo.

Fakta

• Nuvarande rekord innehas av Malmö där det 2015 rullades en 30 meter lång falafel.
  • I Malmö avgjordes också falafel-VM 2018, då gällde tävlingen vem som gjorde världens bästa falafel.

Mer om Hjällbokalaset

Läs mer om Hjällbokalaset på https://www.facebook.com/hjallbocentrum/

Svante Lahti 031 – 3321555

svante.lahti@poseidon.goteborg.se

Charlotta Brandt 031-3350179

charlotta.brandt@goteborgslokaler.se

Bostads AB Poseidon är ett av Göteborgs största bostadsbolag. Vi äger och förvaltar cirka 27 000 lägenheter i Göteborgs kommun och har närmare 60 000 hyresgäster. Det betyder att ungefär var tionde göteborgare bor hos Poseidon. Poseidon är helägt av Förvaltnings AB Framtiden, som är en del av Göteborgs Stad.