Bostadsförmedlingen tar emot kö för Huges studentbostäder

Nyhet   •   Jan 18, 2016 12:00 CET

Den 15 mars tar Bostadsförmedlingen i Stockholm emot Huge Fastigheters studentbostadskö och kommer därefter att sköta förmedlingen av deras 700 studentlägenheter.

Huge Fastigheter har cirka 700 studentlägenheter i Björnkulla, vid Flemingsbergs centrum samt i Visättra. Drygt 3 600 sökande står i studentkön och varje år förmedlas ungefär 200 studentlägenheter.

De 3 600 som står i Huges kö kommer under en övergångsperiod på två år att erbjudas en viss andel av studentbostäderna från Huge. Resterande kommer att förmedlas till den ordinarie bostadskön. Efter två år förmedlas samtliga bostäder till den ordinarie bostadskön.

– Jag är säker på att det förenklar för den som söker studentbostad att så många lediga lägenheter som möjligt går att hitta på ett och samma ställe. Den som får en studentbostad genom Bostadsförmedlingen behåller sin kötid och kan under studietiden planera för sitt framtida boende. Förra året förmedlade Bostadsförmedlingen rekordmånga studentbostäder, säger Mona Lindén, Chef Förmedlingsavdelningen.

– Bostadsförmedlingen har över 200 anslutna fastighetsägare i Stockholm och förmedlar redan idag de flesta av våra bostäder. Det är ett samarbete som vi är väldigt nöjda med varför vi ser det som naturligt att utöka det till att även omfatta våra studentbostäder, säger Sophia Mattsson-Linnala, vd på Huge Fastigheter AB.

För mer information kontakta:

Mona Lindén, Chef Förmedlingsavdelningen, Tel: 08-785 88 67, e-post: mona.linden@bostad.stockholm.se

Cristina Gonzalez Pons, kommunikationsansvarig och presskontakt, Huge Fastigheter AB. Tel: 08-535 329 76, e-post: cristina.gonzalez.pons@huge.se