Bostadsrätterna åker till Almedalen och pratar om bosparande och ägarlägenheter

Bosparande – nyckeln till en egen bostad?

Arrangör: Bostadsrätterna, HSB och Riksbyggen

Dag: 1/7 2013 12:00 - 13:00

Plats: Furuliden, Best Western Strand Hotel, Strandgatan 34

När bostadsbyggandet sjunker, köerna till hyresrätter är långa och kraven på kapitalinsats har skärpts blir ungas redan svåra situation ännu tuffare. Det är en komplex fråga utan enkla lösningar men på vårt seminarium fokuserar vi på en av åtgärderna; bosparande.

Hushållens skuldsättning är något som bör fortsätta att diskuteras och samtidigt behöver vi tänka mer långsiktigt och spara till vårt första bostadsköp. Vi inleder seminariet med en utblick mot några av våra europeiska grannländer för att se hur de på olika sätt stöttar ungas bosparande. Därefter följer en debatt med inbjudna politiker, vilka får ge sin syn på frågan. Välkommen från klockan 11.30, seminariet inleds kl 12.

Medverkande:
Susann Bard, Stabschef, Boverket. Oskar Öholm, Riksdagsledamot Civilutskottet, Moderaterna. Rolf Mæhle, Finans Norge. Tor Borg, Chefsekonom, SBAB. Stefan Attefall, Bostadsminister, Regeringen. Fredrik Olovsson, Riksdagsledamot vice ordförande Finansutskottet, Socialdemokraterna.

Ägarlägenheter, lösningen på bostadskrisen?

Arrangör: Bostadsrätterna

Dag: 2/7 2013 09:00 - 10:00

Plats: Konstmuseet, S:t Hansgatan 21

Om ett år kommer förslaget om ägarlägenheter i befintliga hus. Men - kommer reformen få samma begränsade framgång som dagens nyproducerade ägarlägenheter. Är detta lösningen för renovering av miljonprogramet; de som vill köpa sin lägenhet gör det i ordnad form, de som inte vill förblir hyresgäster?

Medverkande:
Bostadsrätternas nya VD Ulrika Blomkvist. Björn Wellhagen, Sveriges Byggindustrier. Lars Callemo, VD, Sollentunahem. Monica Renstig, Moderator.