Bostadsrätternas vd Ulrika Blomqvist

Ny undersökning: Låginkomsttagare skulle drabbas hårdast om ränteavdraget avskaffas

Idag presenterar Bostadsrätterna rapporten ”Ränteavdragets betydelse för hushållen”, baserad på en unik undersökning genomförd av analysföretaget United Minds. Undersökningen visar att ett avskaffat ränteavdrag skulle få allvarliga konsekvenser för hushållens ekonomi, givet en normalränta på fyra procent.

Var fjärde skulle spara mindre

24 procent av bostadsrättsägare med bolån skulle tvingas till minskat sparande om ränteavdraget avskaffas. 14 procent skulle amortera mindre och 23 procent skulle dra ner på vardagskonsumtion. Sex procent skulle inte ha råd att bo kvar i sin bostad.

- Att sparandet skulle minska på det här sättet är intressant, inte minst mot bakgrund av debatten om svenskarnas höga skuldsättning och det nyligen införda amorteringskravet. Förmodligen skulle effekten bli tydlig redan vid en nedtrappning av avdraget, säger Ulrika Blomqvist, VD för Bostadsrätterna.

14 procent av låginkomsttagare skulle behöva flytta

Hårdast skulle låginkomsttagare drabbas om ränteavdraget avskaffas. 26 procent av låginkomsttagare med bostadsrätt och bolån skulle dra ner på vardagskonsumtion. Och hela 14 procent uppger att de skulle tvingas från sitt nuvarande hem.

- Debatten om ränteavdraget blir ofta väldigt teknisk. Men vad det handlar om är människors boendesituation. Jag ser en fara i att ränteavdraget enbart diskuteras utifrån ett makroekonomiskt perspektiv där liten hänsyn tas till hushållen. En nedtrappning eller ett avskaffat ränteavdrag kommer att påverka hushållen i allmänhet och dem som behöver skaffa sig en bostad eller byta i synnerhet, säger Ulrika Blomqvist.

Ulrika Blomqvist, VD Bostadsrätterna

ulrika.blomqvist@bostadsratterna.se

Så skulle bostadsrättsägarna drabbas av ett avskaffat ränteavdrag

29 procent uppger att de inte skulle påverkas så mycket
22 procent skulle dra ner på lyxkonsumtion, till exempel resor och restaurangbesök
23 procent skulle dra ner på vardagskonsumtion
24 procent skulle spara mindre
14 procent skulle amortera mindre
6 procent skulle inte ha råd att bo kvar

Så genomfördes undersökningen

Undersökningen genomfördes bland drygt tusen personer i bostadsrätt mellan 21 oktober och 4 november 2016, av analysföretaget United Minds på uppdrag av Bostadsrätterna. Svaren insamlades i representativa kvoter avseende kön, ålder och region. Datainsamlingen skedde via Cints webbpaneler. Beräkningarna i rapporten antar en bolåneränta på fyra procent.