Nyinvigning staty

Idag är det 70 år sen Josef Weijnes bortgång. Det uppmärksammas genom att statyn i Seminarieträdgården får en ny och förklarande skylt. Weijne var en ledande skolpolitiker under 1940-talet och blev utbildningsminister. Han var med om att införa den 9-åriga grundskolan. Weijne föddes 1893 och var son till en arbetare i Linköping.

Han blev lärare och efter ett antal år som utredare utbildningsminister efter Tage Erlander 1945.

- Vi har länge haft planer på att flytta på statyn då vi tyckte den var obegriplig och inte särskilt fin säger Botryggs ordförande Michael Cocozza. När vi tog reda på historien bakom statyn fick den en helt annan mening. Den historien har vi nu med på den nya skylten, så att statyn får sin förklaring och blir mer begriplig.

För hundra år sedan, 1921, gav en lektor i latin på Katedralskolan ut en debattbok där han argumenterade för att mer än 6-årig folkskola för alla var onödig lyx och slöseri med pengar. Alla kunde omöjligen tillgodogöra sig tjocka historieböcker på 300 sidor. Dessa idéer var Weijne med om att motarbeta genom att göra utbildning tillgänglig för alla. Att han var från Linköping och blev utbildningsminister är värt att lyfta fram, så även fysiskt i form av en staty synlig i stadsbilden avslutar Michael Cocozza.

• botrygg
  • invigning
  • linköping
  • konst

• Östergötland

Botrygg är ett fastighetsbolag som planerar, bygger och förvaltar hyresrätter och bostadsrätter. Bolaget har idag ett fastighetsbestånd i Stockholm, Linköping, Norrköping, Göteborg samt Örebro. Produktion och förvaltning av bostäderna drivs i egen regi, därför kan Botrygg ha lägre hyror än branschgenomsnittet. Botrygg hade 88,9 % nöjda hyresgäster jämfört med snittet i riket som låg på 79,2. Botrygg tilldelades pris för Sveriges mest nöjda hyresgäster i AktivBo's Branschindex mätning 2014 och 2017.

Michael Cocozza

Presskontakt Styrelseordförande Botrygg