Bovision: 6 procent färre villor till salu i Västerbottens län

Utbudet av villor och bostadsrätter fortsätter att vara stort i november, visar färsk annonsstatistik från Bovision. I Västerbottens län har utbudet av lediga villor minskat med 6 procent, medan utbudet av bostadsrätter har ökat med 3 procent. Jämfört med oktober månad ökar antalet lediga villor endast i två län i Sverige, medan utbudet av borätter växer i 14 av landets 22 län. Utgångspriserna ligger trots detta fortsatt högt.

För villor har utgångspriserna minskat med 0,4 procent den senaste månaden, medan de för bostadsrätter har ökat lika mycket. Totalt sett har prisnivåerna för både villor och bostadsrätter varit höga sedan i augusti.

- Utgångspriserna är visserligen höga, men budgivningarna har blivit lugnare vilket ger lägre försäljningspriser, säger Ulf Magnusson, VD för Bovision. Under krisen 2008 avstannade bostadsmarknaden tvärt under några höstmånader, men det är inte riktigt den utvecklingen vi ser nu, trots den finansiella osäkerheten i Europa.

Villasäljarna är mer avvaktande än de som vill sälja lägenheter, visar Bovisions kartläggning av läget i landet. Endast i Jämtland och Västmanland fortsätter villautbudet att öka jämfört med oktober. Villautbudet totalt sett är dock fortsatt högre än i våras. De lediga bostadsrätterna fortsätter att öka i 14 av 22 län och utbudet är det största hittills under 2011.

Inte heller den tid villor och bostadsrätter ligger ute till försäljning pekar på att marknaden skulle vara trög just nu. Annonseringstiden på Bovision är i genomsnitt 88 dagar och för bostadsrätter i genomsnitt 67 dagar.

Antal lediga villor och procentuell utveckling jämfört med oktober 2011

Örebro 201 / -9%

Östergötland 347 / -3%

Hela Sverige 14732 / 3%

Mätningen baseras på samlad annonsstatistik från Bovision.se. För detaljerad statistik på läns- och riksnivå, klicka här.