Fler lediga fritidshus i Gävleborg

Just nu är det 217 lediga fritidshus till salu i Gävleborgs län. Det är en ökning med 19 procent jämfört med samma månad år 2009 . Det visar färsk statistik från Bovision.se. Även för hela Sverige har marknaden har ökat med 27 procent fler lediga fritidshus.

- Utbudet i Sverige har sjunkit något jämfört med slutet av augusti men det är en naturlig säsongsvariation, säger Ulf Magnusson, VD Bovision. Samtidigt är det en markant ökning mot antal fritidshus till salu för ett år sedan.

Norrtälje, Härjedalen, Värmdö och Karlskrona toppar statistiken över antal lediga fritidshus. I pristoppen för de län i Sverige med högst medelpris finns Stockholms län, Västra Götaland, Halland och Gotland.

För den som vill köpa ett billigt fritidshus finns till exempel ett hus för 229000 kronor i Gottröra, Norrtälje. I priset ingår gästhus och jordkällare, men tomten ligger på arrenderad mark för 10000 kronor per år. I Södertälje kan man få en kolonilott med ett 30 kvadratmeter stort hus för 250000 kronor. Kolonilotten ligger också på arrendemark, men det ingår snickarbod, redskapsförråd, flera uteplatser och en odlingslott i anslutning till stugan.

Den som har riktigt mycket pengar kan titta på Sveriges dyraste fritidshus just nu. Det ligger på Värmdö och har ett utgångspris på 39 000 000 kronor. Huset var även till salu vid fritidshusbarometern i augusti. På Värmdö finns även ett fritidshus med utångspris 22 500 000 kronor. Det finns också ett hus på Lidingö med ett utgångspris på 23 000 000 kronor.

Sveriges 10 kommuner med flest lediga fritidshus. Antalet lediga fritidshus under samma tid förra året anges inom parentes.

Norrtälje, 126 (103)
Härjedalen, 90 (81)
Värmdö, 125 (60)
Karlskrona, 98 (49)