Fritidshusbarometern: Fler hus till salu i Kronoberg trots att sommaren är här

Fritidshusbarometern: Fler hus till salu i Kronoberg trots att sommaren är här

I Kronobergs län har utbudet på fritidshus ökat något i jämförelse med föregående månad. Trenden är skönjbar i hela landet, då fler hus traditionellt sett är till salu i juli. Dock bryter Kronobergs län av från genomsnittet när det gäller annonstid. 126 dagar är siffran för hela riket, men i Kronoberg tycks sommarhusen aningen mer svårsålda och har en genomsnittlig försäljningstid på 196 dagar. Det är en ökning med 127 procent från samma tid förra året, enligt siffror från Bovision.se.

Totalt finns det just nu 7 309 fritidshus till salu, en ökning med 266 objekt jämfört med för en månad sedan. Störst är ökningen i Sveriges norra delar, och i exempelvis Norrbottens län är det nästan 37 procent fler fritidshus till salu än föregående månad. Andra delar av landet som avviker från rikssnittet är bland annat Västmanland, Stockholm, Jönköping och Gotland, där man kan se en minskning av antal fritidshus till salu i jämförelse med förra månaden.

- Sommaren är traditionellt sett en lugnare tid när det gäller just fritidshus, säger Ulf Magnusson, VD för Bovision. Den ovanligt kalla och regniga inledningen på sommaren kan ha bidragit till ett relativt svalt intresse för att köpa fritidshus. Men det är just det som gör den här tiden till ett guldläge för de som faktiskt ser sig omkring. Ett stort utbud och att många fritidshus legat ute under en lång tid gör att det just nu är köparens marknad.

Kvadratmeterpriset skiljer sig åt över landet. Störst yta får man för pengarna i Örebro- och Kronobergs län, och utgångspriserna ligger där på 10 303 respektive 11 172 kr/kvm. Högst kvadratmeterpris får man betala i Stockholm, där man begär 39 398 kr/kvm.

Antal fritidshus 2 juli 2012 per län (antal den 30 maj inom parentes)

Blekinge län 250 (241)

Dalarnas län 517 (488)

Gotlands län 117 (120)