Fritidshusbarometern: Fortsatt många lediga fritidshus i Hallands län

Det verkar ha varit något trögsålt för fritidshusägaren i Halland under sommaren, det visar färsk statistik från Bovision.se. I Hallands län finns just nu 250 osålda fritidshus, i maj var den siffran 286. Utgångspriserna ligger från 155 000 till 19 900 000 kronor.

I augusti år 2009 fanns endast 3416 lediga fritidshus i Sverige, samma månad år 2010 var siffran 5256. Nu finns 6904 fritidshus till salu, vilket är en ökning med 102 procent sedan år 2009. Sedan årstidsskiftet vår/sommar i år har antalet lediga fritidshus varit högt och stadigt.

- Under hela sommaren 2011 har vi haft ett rekordläge av lediga fritidshus i Sverige, säger Ulf Magnusson, VD Bovision. Nu när hösten närmar sig kan vi se att det fortfarande är ett stort utbud, det har till och med ökat med ett par hundra hus sedan i början av juli i år, då vi hade 6689 fritidshus till salu.

Det fortsatt höga beståndet av fritidshus kan i många fall innebära ett fyndläge för spekulanten.

– Med det stora utbudet som finns nu har fritidshusspekulanten goda chanser att finna sina drömmars hus, säger Ulf Magnusson. Många säljare står nu inför valet att sänka priset eller kallställa sommarhuset och hoppas på en senare försäljning.

Tolv stycken av Sveriges län har fritidshus till salu för 100 000 kronor eller mindre; Östergötlands län, Västra Götalands län, Värmland län, Örebro län, Jönköpings län, Norrbottens län, Skåne län, Västerbottens län, Blekinge län, Uppsala län, Västernorrlands län och Jämtlands län. Det billigaste fritidshuset finns i Norrbottens län där en tvårumsstuga utanför Gällivare har utgångspriset 20 000 kronor.

Sex län har fritidshus med höga utgångspriser som överstiger 15 000 000 kronor. De dyraste husen finns i Stockholms län, Östergötlands län, Skåne län, Södermanlands län, Västra Götalands län och Hallands län, i den ordningen.

Sveriges två dyraste fritidshus har utropspriset 35 000 000. Den ena ligger på Björkö, Stockholms län. Björkö är en privatägd ö Stockholms skärgård och kommer med fem bostadshus, varav ett på 500 kvadratmeter. Det andra ligger i Östergötlands län, på Arkö, där ingår bland annat två hamnanläggningar och en helikopterplatta.

Den som letar efter ett riktigt anrikt lantställe har 57 hus byggda innan 1900-talet att välja på. Äldst just nu är ett tvårumstorp i Ljungbyholm byggd år 1840.

Fakta om mätningen:
- Statistiken gäller objekt 9 augusti 2011 på www.bovision.se
- Totalt bygger statistiken på 6904 fritidshus
- Klassificeringen av objekten anges av mäklare vid annonsens införande

Bovision kan ta fram specialstatistik över bostadsannonseringen för samtliga kommuner i Sverige. Hör av er till bovision@greenhillrelations.se så hjälper vi till.