Fritidshusbarometern: Kraftig ökning av lediga fritidshus i Varberg

Det är fyndläge för den som drömmer om en sommarstuga i Hallands län, visar annonsstatistik från bovision.se. I Varbergs kommun har de lediga fritidshusen ökat med 72 procent den senaste månaden, vilket gör kommunens utbud till det näst snabbast växande i landet. Även i Laholm ökar utbudet samtidigt som Falkenberg nu har kommit med på listan över landets största sommarstugekommuner.

- Vi ser en ovanligt stor ökning av fritidshusannonser just nu, även för att vara flyttmånaden maj, säger Marianne Olseryd Engqvist. Fritidshus är ju något av en lyxvara jämfört med andra boendeformer, så i dessa kärva tider väljer nog fler att sälja sina sommarstugor, samtidigt som efterfrågan sjunker.

Norrtälje kommun har fortsatt landets största utbud, medan Borgholm ökar mest med 73 procent fler utannonserade fritidshus än föregående månad. Totalt finns just nu 4591 fritidshus till salu i hela Sverige, vilket är 36 procent fler än i april.

Topp 10 kommuner med lediga fritidshus maj 2009:

Placering / Ort / Antal / Förändring

1. Norrtälje /193 /30%
2. Värmdö /108/50%
3. Härjedalen /82/ingen förändring
4. Malung-Sälen /75 /7%
    Öland / 75 /32%
5. Gotland /74 /22%
6. Karlskrona/72 /36%
7. Eskilstuna /63 /40%
    Norrköping /63 /54%
8. Simrishamn /59 /2%
9. Varberg/55 /72%
10. Hudiksvall /51 /46%
      Österåker /51 /-4%

Siffrorna är baserade på bovision.se:s nischade sökmotor och avser utbudet av fritidshus den 26 maj 2009. Fritidshusbarometern görs av bovision.se i slutet av varje månad under sommarhalvåret. Utbudet ändras kontinuerligt. För de senaste siffrorna, besök www.bovision.se

För mer information, kontakta gärna:
Marianne Olseryd Engqvist, VD för Bovision
Tel: 070-517 26 56, e-post: marianne.olseryd@bovision.se

Om bovision.se
Bovision.se är Sveriges första marknadsplats för bostäder på internet. På bovision.se finns allt från hyres- och bostadsrätter till villor och utlandsbostäder. Här möts såväl köpare och säljare, nyproducenter och utlandsförmedlare som hyresgäster och hyresvärdar. Bovision grundades i Kalmar 1994 och bovision.se lanserades1996. Företaget ingår sedan 2006 i den finska mediekoncernen Alma Media som driver marknadsplatser för bostäder i elva länder.