Fritidshusbarometern: Nu krymper utbudet av sommarstugor i Skåne

Det kan vara hög tid att slå till för den som drömmer om en stuga i Skåne, visar annonsstatistik från bovision.se. Utbudet av fritidshus till salu har minskat med mellan 8 och 16 procent i Malmö, Båstad och Kristianstad under den senaste månaden. I Simrishamn däremot går trenden åt motsatt håll, med 11 procent fler sommarstugor till salu.

- Antalet fritidshusannonser planar ut, vilket är det normala framåt juli, säger Marianne Olseryd Engqvist, vd för Bovision. För den som är sugen på en sommarstuga kan det dock vara en fördel att många nu tar semester, även från husletandet. Med det fortsatt relativt stora utbudet kan det nog finnas möjligheter att göra bra fynd på sina håll.

Totalt finns 4380 fritidshusannonser på bovision.se i slutet av juni, vilket innebär en liten minskning jämfört med rekordutbudet i maj. Antalet lediga fritidshus fortsätter dock att öka på populära semesterorter som Strömstad, Gotland och Leksand, samt norrut i landet i kommuner som Söderhamn, Umeå och Skellefteå.

Topp 10 kommuner med lediga fritidshus juni 2009:

Placering / Ort / Antal / Förändring

1. Norrtälje / 169 / -12%
2. Värmdö / 89 / -18%
3. Gotland / 84 / 14%
4. Härjedalen / 72 / -12%
5. Öland / 68 / -9%
6. Karlskrona / 66 / -8%
7. Simrishamn / 63 / 7%
8. Malung-Sälen / 62 / -17%
9. Norrköping / 59 / -6%
10. Hudiksvall / 52 / 2%

Siffrorna är baserade på bovision.se:s nischade sökmotor och avser utbudet av fritidshus den 23 juni 2009. Fritidshusbarometern görs av bovision.se i slutet av varje månad under sommarhalvåret. Utbudet ändras kontinuerligt. För de senaste siffrorna, besök www.bovision.se.

För mer information, kontakta gärna:
Marianne Olseryd Engqvist, VD för Bovision
Tel: 070-517 26 56, e-post: marianne.olseryd@bovision.se