Kan alla hyra ut sin hyreslägenhet?

Kan alla hyra ut sin hyreslägenhet?

Det är brist på bostäder i Sverige, speciellt svårt är det för unga som flyttar hemifrån och familjer som byter bostadsort tack vare nytt jobb.

-Vi märker att efterfrågan på hyreslägenheter blir större för varje år. Vi samarbetar därför med fler och fler bostadsbolag och privata hyresvärdar som vill visa vad som finns ledigt just nu i deras område, säger Peter Rydås, vd på Bovision.

-Vi är ju en de sajter som bland annat publicerat lediga hyreslägenheter väldigt länge.

Under senare år har de blivit alltfler lägenheter och villor som hyrs ut i andra hand - sedan lagen om andrahands uthyrning ändrades för några år sedan.

Och många som hyr ut sin bostad i andra hand vänder sig ofta till företag visar en genomgång som Bovision gjort.

-Företag i storstäder behöver göra strategiska rekryteringar och har då behov av att snabbt kunna erbjuda ett boende. Många som hyr ut sin bostad i andra hand tycker också ofta att det känns tryggare att hyra ut till företag.

Kan vem som helst hyra ut sin lägenhet i andrahand till vem som helst?

- Nej, vill man hyra ut sin hyreslägenhet i andra hand så godkänner hyresnämnden en uthyrning om skälen ofta är något av följande: Du….

1)studerar på annan ort 2) arbetar tillfälligt på annan ort 3) är på en längre utlandsvistelse 4) flyttar ihop med någon på prov 5) får vård på sjukhus eller liknande 6) Besvär som kräver luftombyte (astma, psoreasis etc) 7) Uthyrning till närstående 8) Om du har svårt att sälja lägenheten pga marknadsläget

9) Övriga beaktansvärda skäl

Bostadsrättsföreningar brukar hålla sig till samma kriterier.

Äger man ett hus, typ villa, så bestämmer man mer fritt över sin uthyrning.

Vad gäller då om man vill byta lägenhet med varandra?

-Går hyresvärdarna med på bytet, gör man en överlåtelse. Det går till så att antingen skriver man kontrakt med din bytespartners värd eller så antecknar de båda värdarna överlåtelsen i värdens exemplar av hyresavtale

-Säger någon av värdarna säger nej till bytet av hyreslägenhet kan den som fått nej ansöka om tillstånd till bytet hos hyresnämnden.

-Hyresnämnden ska ge tillstånd om den som ansöker har beaktansvärda skäl - det vill säga bytet exempelvis kan ske utan någon påtaglig olägenhet för hyresvärden.

Kan man lita på alla bostadssajter?

-På en marknad där det finns brist på hyresbostäder är det viktigt att söka efter bostad på seriösa sajter somBovision, kommunala bostadsföretags sajter och andra etablerade bostadssajter, säger Peter Rydås. Tyvärr är inte alla som annonserar ut bostäder till uthyrning seriösa.

Fakta:

Vad är en hyresrätt?

En hyresrätt hyr du av ett kommunalt bostadsbolag, en privat hyresvärd eller i andrahand.

Vad är ett studentboende ?

Studentboende är en typ av genomgångslägenhet där hyresgästen ska bo där under studietiden. Ett villkor kan vara att ett visst antal studiepoäng ska klaras under en viss period. Detta är främst till för att säkerställa att någon inte bara är inskriven på en utbildning men inte studerar.

Läs mer om hyreslägenheter i Bovisions pressmeddelande som publicerades den 22 oktober.

På Konsumentverkets sajt finns också mer information om boende.

På Konsumentverkets sajt finns också mer information om boende.