Över en miljon TV-tittare i dagsläget utan möjlighet att se OS

En TNS Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Boxer visar att 16 procent av befolkningen från 15 år, motsvarande knappt 1,3 miljoner invånare, inte har tillgång till något betal-TV-abonnemang – och de planerar inte heller att skaffa något när OS närmar sig trots att det krävs för att ta del av evenemanget.

Mer än 90 procent av de utan TV-abonnemang hävdar dessutom att de inte tänker se över sin TV-lösning när OS närmar sig. Därmed riskerar de att gå miste om årets största sporthändelse, som bara visas i betal-TV-kanaler, däribland TV3 och TV10.

-  ­Det är helt klart en branschutmaning att en så stor del av tittarna som bara har gratiskanalerna inte överväger en betal-TV-lösning, trots att vi vet att intresset för OS är stort även i denna grupp. Det finns många billiga och prisvärda alternativ för dem som vill kunna se OS, men uppenbarligen är vetskapen om detta väldigt låg, säger Andrea Gisle Joosen, VD för Boxer Sverige.

Om undersökningen

1000 personer telefonintervjuades av TNS Sifo den 2-6 december 2013. Urvalet är riksrepresentativt.

Boxer erbjuder TV-lösningar via TV-antenn och öppna internet. Företaget grundades 1999 och är en del av Teracom Group, som även bedriver nät- och betal-TV-verksamhet i Sverige och Danmark.