6 tips på hur du kan addera en WOW-faktor till dina förpackningar

Konsumentens valmöjligheter har aldrig varit större än nu. Detta ställer krav på e-handlaren kring varumärkeslojalitet, kundlojalitet och köpupplevelse. Det gäller att se till att konsumentens köp blir mer än en bra upplevelse, och att tillfälligt missnöjda kunder ändå blir återkommande kunder.

Vad detta handlar om är att leverera något utöver kundens förväntningar. Det behöver inte alltid vara stora gester, utan ibland är det de små, genomtänkta sakerna som kan betyda en hel del.

Här ger vi dig 6 tips på hur du kan addera en WOW-faktor till dina förpackningar och ditt varumärke.

1-Se till att produkten levereras i gott skick– ganska självklart, eller hur? Men tyvärr händer det allt för ofta att förpackningen inte är anpassad efter produktens storlek och på så vis orsakar skada. Välj storlek efter produkten, och se till att den är skyddad inuti förpackningen. Det är A och O för en positiv köpupplevelse.

2-Se till att förpackningen är lätt att öppna.Vi har alla varit där, exalterade över att få öppna upp vårt paket men måste ta till hammare och mejsel för att få upp förpackningen. Det finns flera smarta förpackningar med både enkel förslutning och rivflik för snabb uppackning. Gör det enkelt för kunden!

3-Undvik överpackning.Kunden ska inte behöva ta sig igenom flera lager emballage som de sedan måste göra sig av med. Förutom att detta skapar irritation så är det också en brist på respekt för miljön. Vårda kunden, köpupplevelsen och miljön på en och samma gång.

4-Tänk återvinningsbart.Förutom att det är jobbigt nog att behöva göra sig av med en massa emballage, så är det ännu mer jobbigt om emballaget inte är lätt att återvinna. Speciellt om det måste delas i källsorteringen. Används hållbart material när det är möjligt så underlättar du för kunden att återvinna.

5-Fundera på vad du vill att din förpackning ska signalera.En tilltalande förpackning kan bidra till en mer exklusiv köpupplevelse. Om kunden dessutom hittar ett budskap eller ett meddelande inuti förpackningen stärker det inte bara ditt varumärke utan skapar också en härlig känsla hos mottagaren.

6-Erbjud returemballage.Ibland kan det vara svårt för kunden att hitta förpackningar för att returnera en vara. Genom att erbjuda returemballage underlättar du inte bara för kunden, utan du säkerställer även att dina varor kommer tillbaka i gott skick och välpaketerat.