Lastsäkring och godsstabilitet - viktiga faktorer under transporten

Lastförskjutningar under transport är idag en av de främsta orsakerna till transportskador. Dessutom är dåliga lastsäkringar en fara för omgivningen.

Boxon hjälper till att se till att du som avsändare har lastat och säkrat ditt gods korrekt, en faktor som blir allt viktigare att ta ansvar för.

Med EU Direktivet EUMOS40509* får avsändaren ett mycket större ansvar för att godset är lastsäkrat. Tidigare har lastbilschauffören varit ansvarig för transport av godset ut till kund.

Förslaget till direktivet innebär att godset som lastsäkrats får ett godkännande, liknande ett pass, att det följer direktivet vilket ger fri passering vid landsgränser. Under 2017 kommer Tyskland, Belgien och Österrike att börja testa detta.

Vi vill att du som kund är förberedd på detta även om det inte blivit lag ännu. Som leverantör sätter vi nu större krav på fraktbolagen, och vi vill hjälpa till att minska reklamationer genom att hjälpa till med rätt lastsäkring. Vi är en förpackningspartner och för oss är det viktigt att våra kunder vet att vi kan hjälpa till att lastsäkra ditt gods korrekt.

Utöver vår support och hjälp med lastsärking erbjuder Boxon flertalet lösningar för att minska lastförskjutningar och instabilitet under transport. Med vår senaste teknologi inom sträckfilm för både hand och maskin kan godset stabiliseras ytterligare och samtidigt minskar sträckfilmsförbrukningen. Det blir på så vis en miljöbesparing med mindre Co2-utsläpp och en minskad förbrukningskostnad för kunden.

Kontakta Boxon om du vill veta mer om hur du kan säkra ditt gods.

* Källa: http://eumos.eu/

• godssäkring