Lågprisflygen kräver granskning av statligt stöd till SAS

Nyhet   •   Feb 08, 2013 12:12 CET

ELFAA, Europeiska lågprisflygets branschorganisation, kräver att EU kommissionen ska
undersöka om det finansiella stöd de nordiska staterna givit SAS strider mot lagstiftningen. Totalt handlar det om lånegarantier till bankerna på 3,5 miljarder svenska kronor. Pengarna som SAS fått genom staternas garantier används dels till att förnya flygplansflottan och dels till att starta nya
linjer, något som ELFAA menar snedvrider konkurrensen på marknaden och därför vill se prövat av EU kommissionen.
Det är EU kommissionens plikt är att utreda agerandet från staterna och föreslå en ändring om de finner att agerandet bryter mot EUs lagstiftning, säger John Hanlon, generalsekreterare för ELFAA.

Sverigeflyg, där Blekingeflyg ingår, är medlemmar i ELFAA tillsammans med Europas ledande lågprisbolag såsom Easyjet, Ryanair och Norwegian. ELFAA arbetar för att genom fri konkurrens på
flygmarknaden skapa möjlighet för allt fler resenärer att flyga.

Vi medlemmar i ELFAA har krigat mot nationernas stöd till sina gamla flag-bolag sedan vi bildades för 9 år sedan. Det är långa processer, men nödvändiga för att uppnå en avreglerad marknad. Det är viktigt att uppmärksamma EU på hur statliga stöd snedvrider konkurrensen, något ELFAA tidigare gjort både när det gäller Italienska Alitalia och Malev i Ungern, säger Michael Juniwik, VD för
Sverigeflyg.