Blekingeflyg fortsatt i topp vad gäller kundnöjdhet

Pressmeddelande   •   Dec 07, 2009 07:00 CET

Blekingeflyg som är en del av Sverigeflyg ligger fortsatt i topp vad gäller flest nöjda kunder bland flygbolagen. Det visar Svenskt Kvalitetsindex för 2009 som offentliggörs idag.

-       Vi är glada över att vi återigen har ett högt förtroende hos våra resenärer. Mätningarna visar att vi lever upp till de kvalitativa målen för våra resenärer att spara tid, pengar och miljö genom att resa med oss. Det känns extra roligt att ligga i topp på kundnöjdhetsskalan tillsammans med Malmö Aviation som vi precis har inlett samarbete med, säger Jens Harrysson, chef på Blekingeflyg.

I mätningen för Sverigeflyg ingår förutom Blekingelyg även varumärkena Gotlandsflyg, Sundsvallsflyg, Kullaflyg, Kalmarflyg, Flysmåland och Östersundsflyg. Bland flygbolagen ligger fortfarande Malmö Aviation i topp nära Sverigeflyg på andra plats. Det är fortfarande ett stort glapp till de övriga flygbolagen Skyways och SAS medan kategorin Annat flyg ökar.

Fakta om Svenskt Kvalitetsindex mätning:
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) är ett system för att mäta och analysera hur de faktiska kunderna och andra användare bedömer varor och tjänster i Sverige. Regelbundna mätningar av kundnöjdhet och kvalitetsutveckling i näringsliv och offentlig sektor har genomförts sedan 1989. För varje bransch tas ett samlat index fram, baserat på de faktiska kundernas bedömning att sin respektive leverantörs kvalitet, service och prisvärdhet. Utöver det centrala måttet kundnöjdhet beräknas också värden på företagsimage, förväntningar, produktkvalitet, servicekvalitet, prisvärdhet och lojalitet.