Bratislava och Wien i kombination vårens resa med Blekingeflyg

Pressmeddelande   •   Nov 12, 2011 09:00 CET

Blekingeflyg kommer under våren 2012 att flyga till Slovakiens huvudstad, Bratislava, mellan den 29/3- 15/4, totalt 5 avgångar. I resan ingår en heldag i Wien som endast ligger ca 60 km från Bratislava.

”Vi lyssnar på de önskemål som våra resenärer har och det är onekligen spännande att kunna erbjuda två huvudstäder i en och samma resa”, säger Jens Harrysson, chef på Blekingeflyg. ”Vi är väldigt glada att intresset för våra resor ut i Europa är så stort och vi märker hela tiden ett ökat intresse. De utvärderingar vi gjort från tidigare resor visar att kunderna tycker det är smidigt och bekvämt att direkt från sin hemma flygplats kunna åka ner i Europa, uppleva spännande platser och möta våren”, avslutar Jens.

Blekingeflyg opererar sträckan Ronneby- Bratislava med en SAAB 2000, med plats för 50 passagerare. Flygtiden beräknas till ca 2 tim och 10 min.

Fakta om Bratislava

Bratislava är huvudstaden i Slovaken, landets största stad. Ca 430 000 invånare. Staden ligger vid Donaus strand, vid foten av Karpaterna. Bratislava kallas ofta för ”Skönheten vid Donau” och är en relativt oupptäckt skatt. Det är en charmig och gästvänlig stad med gammal kultur, mysiga restauranger och dunkla vinkällare. Den vackra, slovakiska huvudstaden vid Donau håller snabbt på att bli en innestad i Europa. Bratislava genomgår en anmärkningsvärd omvandling från pittoresk vykortsstad till självmedveten stil- och kulturmetropol. Fina restauranger, chica klubbar och en cool, kosmopolitisk stämning existerar sida vid sida med stadens berömda barockpalats, välskötta trädgårdar och klassiska kaféer. Bratislava har även varit centrum för flera stora historiska händelser som t.ex. kröningen av drottning Maria Theresia av Ungern och mötet mellan presidenterna George W. Bush och Vladimir Putin. Som enda huvudstad i Europa gränsar den mot två länder. Bratislava och Wien är de två huvudstäder som har närmast till varandra i hela Europa, med ett avstånd på ca 60 km. Lite öst möter väst. Huvudtorget Hlavné námestie har förvandlats till en livlig piazza med rikt kaféliv och huvudgatorna Michalská och Venturská kantas av såväl vackra barockpalats som trevliga kaféer och vinkällare.

Fakta om Wien

Wien, Österrikes huvudstad, beläget i öster vid floden Donau och en av de mest välbesökta turiststäderna i Österrike. Stora, pampiga byggnader och chans att se opera, bland de mest populära sevärdheterna finns presidentpalatset i Hofburg, den gotiska Sankt Stephanskatedralen och det fylliga naturhistoriska museet, spanska ridskolan m.m.. Under 2001 så blev den Gamla delen av Wien upptagen i Unescos världsarv förteckning. Gamla stan bör man besöka om man tycker om att se gamla byggnader från Barock åldern, eller gå runt i mer exklusiva butiker. Wien åker du till för att njuta av förstklassig kultur, musik och bakverk. Det är en fantastiskt vacker stad som var Mozarts och flera andra kända kompositörers födelsestad. Om du uppskattar opera och teater är Wien en drömstad. Här sätts det upp klassiska och samtida föreställningar av världsklass.