Flyg långt bort hemifrån- Blekingeflyg blir charterarrangör

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2010 12:00 CET

Blekingeflyg ger sig nu in i konkurrensen om charterresorna från flygplatsen i Ronneby. Denna mångmiljonsatsning är Blekingeflygs största sedan starten 2006. Startskottet för försäljning av resor inför vintern 2010/2011 sker den 20 februari och premiärturen går till Egypten den 26 december 2010. Via Blekingeflyg kan man även boka resor till Lanzarote, med avresa från Växjö samt resor till Egypten under oktober- december, med avreseort Kalmar.

-   Vi ser att efterfrågan på charterresor från den lokala flygplatsen är större än utbudet. Därför vill vi som lokal aktör kliva in på arenan och satsa på att ge regionen bra och prisvärda charteralternativ, allt för att spara tid, pengar och miljö, säger Jens Harrysson, chef på Blekingeflyg.

Syftet med satsningen är att erbjuda direktcharter hemifrån, inte bortifrån, vilket är efterlängtat hos många.

-  Vi vill fortsätta att utveckla Blekinge som region och visa de som bor och verkar här att vi bryr oss. Det är krångligt, dyrt och miljöbelastande att ta sig till de större flygplatserna och dessutom har inte många den extra tiden idag. Därför tror vi att många kommer att välja att åka med oss. Vilket i sin tur gör att vi kan utöka vår charterverksamhet till fler destinationer dit våra resenärer vill åka och vid de tidpunkter när de vill åka, säger Jens Harrysson.

Fakta om resmålen

Resmålen i Egypten är Hurghada, El Gouna och Makadi Bay, tre av Egyptens populäraste badorter vid Röda Havskusten, med fantastiska möjligheter till dykning och snorkling. Här kan man, förutom att ligga på stranden, även ta sitt dykarcertifikat, vindsurfa eller åka vattenskidor. I Hurghada finns också högklassiga golfbanor, bra shopping och ett livligt nattliv. Resorna Ronneby - Hurghada är bokningsbara från och med den 20 februari och premiärturen går den 26 december 2010. Resorna går sedan i fem veckor framåt till och med den 23 januari 2011. Avresedag blir söndag.
Lanzarote är en av Kanarieöarna: Spännande lavalandskap utmärker denna vulkanö i Atlanten, liksom de härliga, långa sandstränderna. Det finns även en rad sevärdheter, spännande arkitektur, bra shopping och nattliv. Resmålet är de två etablerade turistorterna

Puerto del Carmen och Playa Blanca. Från Växjö flygplats finns resor som redan nu är boknings­bara via Blekingeflygs hemsida från den 28/10 2010 till och med den 23/12 2010. Avresedag är torsdagar.  Längre resor kräver större plan:  Lanzarote trafikeras i samarbete med Air Europa av en Boeing 737/800 som tar 186 passagerare. Egypten trafikeras i samarbete med Koral Blue av en Airbus 319 med plats för 153 passagerare. På samtliga destinationer finns ett stort urval av två- till femstjärniga hotell, allt ifrån lägenhetshotell till all inclusive. Blekingeflyg är anslutet till resegarantilagen via kammarkollegiet, vilket innebär att bolaget omfattas av erforderliga resegarantier.