Flyg långt bort hemifrån - Gotlandsflyg blir charterarrangör

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2010 11:50 CET

Gotlandsflyg ger sig nu in i konkurrensen om charterresorna från flygplatsen i Visby. Denna mångmiljonsatsning är den största sedan starten av Gotlandsflyg 2001. Startskottet för försäljning av resor inför hösten 2010 och våren 2011 sker nu till två destinationer och populära turistorter på Lanzarote och i Egypten.

-  Vi ser att efterfrågan på charterresor från den lokala flygplatsen är större än utbudet. Därför vill vi som lokal aktör kliva in på arenan och satsa på att ge gotlänningarna bra och prisvärda charteralternativ, allt för att spara tid, pengar och miljö, säger Ola Mattsson, chef på Gotlandsflyg.

Syftet med satsningen är att erbjuda resor hemifrån, inte bortifrån, vilket är efterlängtat hos många.

-  Vi vill fortsätta att utveckla Gotland som region och visa de som bor och verkar här att vi bryr oss. Det är krångligt, dyrt och miljöbelastande att ta sig till de större flygplatserna och dessutom har inte många den tiden idag. Därför tror vi att många kommer att välja att åka med oss, vilket gör att vi kan utöka vår charterverksamhet till fler destinationer dit våra resenärer vill åka och vid de tidpunkter de vill åka, säger Ola Mattsson.

Fakta om resmålen
Lanzarote är en av Kanarieöarna
: Spännande lavalandskap utmärker denna vulkanö i Atlanten, liksom de härliga, långa sandstränderna. Det finns även en rad sevärdheter, spännande arkitektur, bra shopping och nattliv. Gotlandsflygs resmål är två etablerade turistorter: Puerto del Carmen och Playa Blanca. Från Visby flygplats finns resor som nu är bokningsbara från den 23/12 2010 och fem veckor framåt till och med den 20/1 2011. Avresedag blir torsdag.

Resmålen i Egypten är badorterna Hurghada och El Gouna, två av Egyptens populäraste badorter vid Röda Havskusten, med fantastiska möjligheter till dykning och snorkling. Här kan man ta sitt dykarcertifikat, vindsurfa eller åka vattenskidor. I Hurghada finns också högklassiga golfbanor, bra shopping och ett livligt nattliv. Från Visby flygplats finns resor som nu är bokningsbara från den 27 februari  2011 och  tre veckor framåt till och med den 13 mars 2011. Avresedag blir söndag.

På samtliga destinationer finns ett stort urval av två- till femstjärniga hotell, varav de flesta är lägenhetshotell. Gotlandsflyg flyger med två flygplanstyper, till Lanzarote blir det en Boeing 737/800 som tar 186 passagerare och till Egypten blir det en Airbus 319 som tar 153 passagerare. Gotlandsflyg är anslutet till resegarantilagen via kammarkollegiet, vilket innebär att bolaget omfattas av erforderliga resegarantier.

För mer information kontakta:
Ola Mattsson, chef Gotlandsflyg, tel: 070-398 52 80, eller besök vår bokningssajt: www.gotlandsflyg.se