Flygbolaget BRA tar närproducerat till nya höjder

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2016 08:00 CET

När Malmö Aviation och Sverigeflyg i februari bildar det nya inrikesflygbolaget BRA ges maten ännu mer utrymme. Som en del i satsningen startas ett samarbete med lokala leverantörer från varje ort i BRA:s linjenätverk. Alla kunder kommer bl a att bjudas på närproducerad frukost på morgonavgångarna.

Med närproducerad mat och en ambition om att skapa ”Sveriges bästa flygfrukost” tar flygbolaget BRA taktpinnen när det gäller flygplansmat. För varje destination i BRA’s linjenät har en lokal krögare noga valts ut och gemensamt har de en genuin kärlek till mat och passionen för att jobba med regionala och närproducerade råvaror.

– Istället för att gå den enkla vägen och massproducera har vi, tvärtemot andra i branschen, valt ut leverantörer som vi vet arbetar med regionala råvaror och som var och en brinner för sin regions speciella smaker och utbud. Att på detta sätt få tillgång till hela Sveriges skafferi är fantastiskt. Vi vill göra upplevelsen ombord till en kulinarisk ”resa i resan”, säger Camilla Lennhammer, Produktchef hos BRA.

Förutom gratis frukost, till alla som reser fram till klockan nio, så kommer sortimentet ombord att bestå av Dagens rätt,  smörgåsar, wrap samt kakor och bullar, även detta lokalproducerat från varje region. Ombord bjuder vi på ekologiskt och fairtrademärkt kaffe eller te. Ombord på BRA kommer kunderna även att kunna avnjuta en god öl eller ett gott glas vin.

– Som kund hos BRA kommer du att känna att du också sparar tid. Istället för att planera in tid för en lunch eller middag under dagen kan du avnjuta en riktigt bra måltid ombord och på så sätt nyttja din tid effektivare, fortsätter Lennhammer.

Genom att arbeta med lokala leverantörer stärker BRA sitt hålbarhetsarbete då alla jobbar med närproducerade råvaror och få tillsatser. Även den nya frukostboxen, som är helt nedbrytbar och tillverkad av papper från förnybar och spårbar skog, är en del i detta helhetstänk.

Ambitionen är att sortimentet ombord ska vara ekologiskt och närodlat samt att matsvinnet ska minimeras. Ett arbete som möjliggörs bland annat tack vare lokala leverantörer.

Läs mer om BRA på www.malmoaviation.se eller www.sverigeflyg.se