Flygbranschen i gungning – men Sverigeflyg växer

Pressmeddelande   •   Jan 12, 2010 06:00 CET

Det har rapporterats om dystra siffror för flygbranschen under 2009. Men det finns fortfarande undantag: Sverigeflyg har med sina sju inrikeslinjer med Bromma som nav ökat med totalt nästan 7 procent och har flugit ca 590.000 passagerare.

Marknadsandelarna har under året ökat med 20 procent (från 37,1 till 44,6 procent) på de linjer som Sverigeflygs bolag trafikerar. Samlingsnamnet Sverigeflyg bildas för de sju systerbolag som trafikerar Bromma, bolagen har även gått in i ett unikt samarbete med Malmö Aviation och skapar därmed ett nytt inrikes linjenät.

-       Bromma är den flygplats som gått mot strömmen under 2009 med en ökning av antalet passagerare. Vi har haft en bra start på försäljningen av genomgångsbiljetterna via Bromma trots att de idag endast är tillgängliga via resebyråledet, säger Michael Juniwik på Sverigeflyg.

För flyget i allmänhet har det varit ett tufft år och många stora flygbolag har rapporterat kraftig minskning av passagerarantalet följt av dålig lönsamhet.

- 2009 blev året då alla företag höll extra hårt i plånboken vilket gynnade vårt lågpriskoncept. Miljömedvetenheten har ökat hos våra kunder och många resenärer vill ha ett aktivt miljöarbete redovisat. Därför är det extra glädjande att vi under 2009 blev miljöcertifierade enligt ISO 14001, säger Michael Juniwik.

I december kom också Svenskt Kvalitets Index - SKI Transportindex som återigen befäste Sverigeflygs ställning vad avser kundnöjdheten. Samtliga Sverigeflygbolag och Malmö Aviation låg i topp och långt före konkurrenterna inom flyg och tåg. Sista nyheten innan jul var satsningen på charter från flera av bolagen runt om i landet. Många intressanta resmål väntas framöver och först ut var Prag, Riga och Berlin till våren. Satsningen innebär att bolagen paketerar flyg, transfer och hotell från de regionala flygplatserna ut i världen.

- 2010 väntas den negativa trenden på flygmarknaden stabiliseras, men det kommer att bli fortsatt tufft. Sverigeflyg står väl rustade för detta och har samtidigt flera intressanta nyheter och projekt att presentera under året, avslutar Michael Juniwik.

För mer information kontakta:
Michael Juniwik, vd Sverigeflyg, tel: 0708-21 45 00, michael@sverigeflyg.se

Sverigeflyg är samlingsnamnet för Sveriges snabbast växande flygbolag. Syftet är att med effektiv flygdrift skapa lägre priser på flyg till och från Stockholm. Utifrån Bromma trafikerar Sverigeflyg sju permanenta inrikeslinjer och ett antal utrikeslinjer på säsongsbasis från de lokala orterna. Bolaget består av Blekingeflyg, Flysmåland, Gotlandsflyg, Kalmarflyg, Kullaflyg, Sundsvallsflyg och Östersundsflyg. Sedan starten 2001 har Sverigeflyg sänkt priserna på svenskt inrikesflyg samtidigt som resenärerna fått ett effektivare och miljövänligare inrikesflyg.  Sverigeflygs bolag är miljöcertifierade enligt ISO 14001.