Flyglinjen Malmö-Visby får trafik året runt

Pressmeddelande   •   Jul 08, 2013 12:00 CEST

Malmö Aviations och Gotlandsflygs sommarlinje mellan Malmö och Visby får trafik året runt. Hösttrafiken inleds den 27 augusti med tre tur-och retur flygningar i veckan.

Sommarlinjen Malmö-Visby har blivit en riktig succé. Därför väljer nu Malmö Aviation och Gotlandsflyg att göra linjen permanent, med trafik året runt. Trafiken kommer således att fortsätta med tre tur- och retur flygningar i veckan (tisdagar, fredagar och söndagar). Linjen ska flygas med en SAAB 340 med plats för 33 passagerare. Vid behov kan dock kapaciteten utökas. Start för den nya linjen blir den 27 augusti.

–  När vi startade sommartrafiken 2012 flög närmare 7 000 personer och i år blir det ännu fler. Det visar tydligt att det finns ett stort behov för snabba och smidiga transporter mellan Sydskåne och Gotland. Dessutom vet vi att det bor cirka 1000 personer på Gotland som är födda i Skåne och motsvarande siffra för gotlandsfödda som bor i Skåne är cirka 2000 st. Med detta i åtanke ser vi en klar potential för att kunna driva en linje med trafik året runt, säger Björn Lundberg, kommersiell chef hos Malmö Aviation.

Med den nya linjen utökar Malmö Aviation sitt linjenät ytterligare och knyter två viktiga regioner nära varandra. Det är inte heller bara svenskar som kan dra fördel av den nya linjen. Linjen innebär även en klar tidsbesparing för de tusentals danskar som årligen besöker Gotland och som nu kan nu ta sig till ön från Malmö Airport utan att behöva byta flygplan i Stockholm.

Biljetter till den nya linjen finns redan bokningsbara och kostar från 399 kronor enkel resa. Bokas via www.malmoaviation.se eller resebyråer.

Mer information finns på www.malmoaviation.se

Ytterligare information, kontakta Björn Lundberg, Kommersiell Chef, Malmö Aviation tel: 070- 679 28 17 eller e-post: bjorn.lundberg@malmoaviation.se

Följ oss:

Malmö Aviation är ett av Sveriges ledande flygbolag och ingår i Braathens Aviation-koncernen. Flygplansflottan består av 12 jetflygplan av typerna Avro RJ100 och RJ85 och bolagets huvudverksamhet är inrikes linjetrafik från cityflygplatsen Bromma Stockholm Airport till Malmö, Göteborg och Umeå. I tätt samarbete med koncernsystern Sverigeflyg nås ytterligare åtta inrikesdestinationer från Bromma Stockholm Airport. Malmö Aviation har även samarbeten med  Brussel Airlines till Bryssel från Stockholm/Bromma, Göteborg och Köpenhamn och i med Finnair på sträckan Bromma-Helsingfors. Malmö Aviation utför också charterflygningar till över 35 europeiska destinationer. 2012 flögs cirka 1 400 000 passagerare och omsättningen var drygt 1,5 miljarder kronor. Antal anställda är ca 470. Malmö Aviation är miljöcertifierat enligt ISO 14001.

Under flera år har Sveriges affärsresenärer utsett Malmö Aviation till "Bästa Flygbolag" (vinnare av Business Travel Award) och Sveriges resebyråanställda har valt bolaget till ”Bästa Inrikes Transportbolag” (vinnare av Grand Travel Award) sammanlagt tolv gånger.