Flysmåland fokuserar Växjötrafiken till Bromma flygplats

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2012 13:00 CEST

Efter beskedet om Skyways konkurs i maj inledde Flysmåland sin satsning på Växjö-Arlanda tillsammans med NextJet. Nu väljer Flysmåland och NextJet i samförstånd att avsluta den gemensamma satsningen. Flysmåland kommer att lägga allt fokus på att utveckla trafiken från Växjö till Bromma medan NextJet driver trafiken mellan Växjö och Arlanda vidare på egen hand.

– Vi startade linjen direkt efter Skyways konkurs för att kunna erbjuda Smålandsregionen ett attraktivt resande till och från Stockholm. Vi menar att regionen behöver en förbindelse till centrala Stockholm, Bromma, och en till Arlanda. Vi har nu funnit att våra kunder prioriterar Bromma i en högre utsträckning än vi trodde, varför vi vill lägga energin på den flygplats dit våra kunder vill resa, säger Jens Harrysson, chef på Flysmåland.

På Bromma flygplats knyts Flysmålands linje ihop med Sverigeflygs övriga sex destinationer samman i ett effektivt inrikesnät tillsammans med systerföretaget Malmö Aviations tre destinationer. Resenärerna kan byta flyg och resa vidare med bara 15 minuters transfertid, och bagaget är incheckat hela vägen till slutdestinationen.

NextJet har Arlanda som bas och kommer att fortsätta flyga med samma kapacitet som vi tidigare har haft tillsammans. Flysmålands kunder som redan har bokat biljetter på Arlandalinjen kommer att kunna åka som planerat med NextJet. Förändringen innebär ingen egentlig skillnad för kunderna, annat än att Arlanda linjen inte blir bokningsbar på Flysmålands hemsida. Förändringen gäller från den 28 oktober 2012.

Småland Airport - Bromma Stockholm Airport trafikeras med 42 turer i veckan. Sträckan körs med en BAE-ATP med plats för 68 passagerare och en Saab 340 med plats för 33 passagerare.