Flysmåland och Malmö Aviation ritar om den svenska flygkartan i unikt samarbete

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2009 14:00 CET

Flysmåland kan idag stolt presentera ett unikt biljettsamarbete som riktar om flygkartan för svenskt inrikesflyg. Samarbetet innebär att Bromma nu blir en central knutpunkt där 11 svenska inrikesdestinationer knyts ihop i ett gemensamt linjenät. Sju flygbolag under den gemensamma organisationen Sverigeflyg, där Flysmåland ingår, samt Malmö Aviation tar nu upp kampen om inrikespassagerarna och Arlanda

Flysmåland som trafikerar linjen Växjö – Bromma, knyts genom samarbete ihop med norrgående linjer så som Sundsvall, Östersund och Umeå samt Visby österut. På Bromma kan passagerarna byta mellan flygbolagen på 20 minuter och sedan flyga vidare.

- Detta samarbete blir mycket konkurrenskraftigt och förbättrar inrikeskommunikationerna. Tillsammans har våra sju bolag ca två miljoner passagerare och står för en majoritet av trafiken på Bromma. Det nya linjenätet täcker de viktigaste och största destinationerna som idag efterfrågas av svenska inrikesresenärer, säger Henrik Löfberg, chef på Flysmåland i ett uttalande.

Tillsammans utmanar de sju flygbolagen Arlanda och övriga inrikesoperatörer där. Gemensamma nämnare så som ett starkt miljöengagemang, prismedvetenhet och kundfokus har gjort att Sverigeflyggruppen med Flysmåland och Malmö Aviation ser stora möjligheter genom detta samarbete.

- Biljetterna går i första skedet att hitta hos resebyråerna och de destinationer som knyts ihop på Bromma är förutom Växjö Sundsvall, Östersund, Umeå, Göteborg, Kalmar, Malmö, Ronneby samt Ängelholm och Visby med säljstart i morgon fredag för Flysmålands del, säger Henrik Löfberg.

Flysmåland grundades 2007 av lokala entreprenörer i Växjöregionen. Sedan dess har bolaget vuxit kraftigt och beräknas under 2009 flyga 58 000 passagerare mellan Växjö och Stockholm. Samarbetet med Malmö Aviation innebär en ny försäljningskanal och nya kundgrupper vilket förväntas ge en fortsatt positiv tillväxt.

För ytterligare frågor, vänligen kontakta:

Henrik Löfberg
Chef Flysmåland