Flysmåland satsar på charter – första resmålet blir Lanzarote

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2010 12:11 CET

Syftet med satsningen är att erbjuda direktcharter hemifrån, inte bortifrån, vilket är efterlängtat hos många. Idag sker merparten av charteravgångar från storstäderna och de lite mindre regionerna prioriteras ner av de stora internationella bolagen.

- Efterfrågan på charterresor från lokala flygplatser ökar hela tiden och idag är efterfrågan större än utbudet. Som lokal aktör vill vi därför kliva in på denna marknad och utveckla möjligheterna att resa ut i världen direkt från Småland Airport. Hela idén är att spara tid pengar och miljö på att resa hemifrån när man skall bort, säger Henrik Löfberg, chef på Flysmåland.

Premiär resemålet blir Lanzarote som är en välkänd destination för många svenskar. Lanzarote är en av Kanarieöarna och ligger drygt 5 timmar bort från Växjö med flyg. Spännande lavalandskap utmärker denna vulkanö i Atlanten, liksom de härliga, långa sandstränderna. Det finns även en rad sevärdheter, spännande arkitektur, bra shopping och nattliv. Väl framme finns två etablerade turistorter att välja mellan: Puerto del Carmen och Playa Blanca. Avresedagar är torsdagar mellan 28 oktober och 23 december.

Parallellt med försäljningsstarten av resor från Växjö erbjuder Flysmåland också resor till Egypten från Kalmar och Ronneby med systerbolagen Kalmarflyg och Blekingeflyg. För hela regionen innebär detta ett avsevärt förbättrat charterutbud redan till vintern 2010.

- Vi vill med denna satsning visa att vi fortsätter att utveckla flyget i regionen och att vi bry oss om invånarna här. Vår målsättning är att inom kort kunna utöka vårt charterprogram ytterligare med fler spännande destinationer från Växjö, säger Henrik Löfberg.

Satsningen på längre resor kräver förstås större flygplan. Till Lanzarote flyger Air Europa med en Boeing 737/800 med plats för 186 passagerare. Som en extra service ingår maten ombord under resan som tar 5 timmar och 15 minuter. Ett stort utbud av hotell i alla klasser finns tillgängliga, från all-inclusive till enklare lägenhetshotell. Samtliga resor omfattas av resegarantilagen via kammarkollegiet till vilka Flysmåland är ansluten.

För ytterligare information vänligen kontakta: Henrik Löfberg, 070-320 49 58