Fortsatt passagerartillströmning för Sverigeflyg

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2012 10:40 CEST

Den positiva passagerartillväxten fortsätter för Sverigeflyg. I september reste 78 600 passagerare med Sverigeflygs lokala flygbolag, vilket är 23 procent fler än föregående år. Under 2012 har Sverigeflyg en total tillströmning av passagerare med 16 procent.

– Vi är nöjda med utvecklingen på våra linjer, där alla linjer visar uppåtgående trender. Vi har varit offensiva och ökat kapaciteten under våren, vilket avspeglar sig i siffrorna, säger Michael Juniwik, VD för Sverigeflyg.

I slutet av augusti startade linjen Halmstad-Bromma i Kullflygs regi med 32 turer i veckan med en Saab 2000 med plats för 50 passagerare.

– Vi har aldrig tidigare haft en bättre start på en linje. Redan första månaden har vi ett kabinfaktor på över 70% och vi har ett bra bokningsläge inför hösten, säger Michael Juniwik.

Tidigare under året, efter Skyways konkurs i slutet av maj, inledde Sverigeflyg sin satsning på att komplettera Brommatrafiken med linjer till Arlanda flygplats i samarbete med NextJet från tre av Sverigeflygs destinationer.

– Vi har valt att arbeta med NextJet som har bra nätverk på Arlanda flygplats, vilket gjorde att vi kunde komma igång snabbt med trafiken efter Skyways konkurs. Nu har trafiken stabiliserat sig och vi har i samråd med NextJet valt att överlåta trafiken mellan Halmstad och Arlanda till NextJet och sätta vårt fokus helt på trafiken till Bromma flygplats från Halmstad, säger Michael Juniwik.

För mer information kontakta:
Michael Juniwik, VD Sverigeflyg, tel: 070-821 45 00, e-post: michael@sverigeflyg.se
Emma Sandsjö, Kommunikationsansvarig, tel: 076-555 74 03, e-post: emma@sverigeflyg.se

Sverigeflyg är samlingsnamnet för Sveriges snabbast växande flygbolag. Syftet är att med effektiv flygdrift skapa lägre priser på flyg till och från Stockholm. Utifrån Bromma trafikerar Sverigeflyg sex permanenta inrikeslinjer och charterflyg på säsongsbasis  från de lokala orterna. Bolaget består av Blekingeflyg, Flysmåland, Gotlandsflyg, Kalmarflyg, Kullaflyg och Sundsvallsflyg. Sedan starten 2001 har Sverigeflyg sänkt priserna på svenskt inrikesflyg samtidigt som resenärerna fått ett effektivare och miljövänligare inrikesflyg. Sverigeflygs bolag är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sverigeflyg har "Sveriges nöjdaste kunder" inom inrikesflyg, enligt Svenskt Kvalitetsindex 2010 och 2011.

www.sverigeflyg.se