Fritt fram för påslagna mobiltelefoner och läsplattor hos Golden Air

Pressmeddelande   •   Dec 23, 2013 10:00 CET

Nu kan Golden Airs resenärer behålla telefonen eller surfplattan framme även vid start och landning. Häromveckan meddelade EASA, flygsäkerhetsförvaltningen inom EU-kommissionen, att det är fritt fram för passagerarna att ha mobil och läsplattor påslagna under hela flygresan, även under start och landning. Enda inskränkningen är att de ska ha funktionen ”flightmode” inställd under hela resan.

Från och med nu kan samtliga resenärer som reser med Golden Air, eller något av systerbolagen inom Sverigeflyg samt Malmö Aviation, alltså låta sina mobiltelefoner eller läsplattor vara påslagna under hela resan. De nya reglerna gäller dock inte för vanliga, bärbara datorer och läsplattor som är tyngre än ett kilo som av säkerhetsskäl fortfarande ska vara nedpackade och avstängda under start och landning.

– Detta kan tyckas vara en liten förändring, men vi vet att detta är något som många av våra resenärer uppskattar. Förändringen i EU-bestämmelserna kommer lägligt, som en extra julklapp helt enkelt, säger Anna Nilsson, chef för Golden Air.

Golden Air har sina rötter i familjeföretaget Thunbolaget, med Anders Källsson som VD. Till att börja med trafikerade företaget en enda linje, Trollhättan – Bromma. Samma linje som vi flyger idag! Men genom samarbeten började flygbolaget snart att växa. Golden Air flög såväl i Norge som Finland och tog specialuppdrag som att flyga Beastie Boys och Depeche Mode på deras Europaturnéer.

Under samma tid pyrde missnöjet på Gotland. Dyra flygbiljetter och få avgångar gjorde att Stockholmsregionen inte längre såg Gotland som ett alternativ, vare sig för affärer eller nöjen. Det här fick gotlänningarna att se rött!

Sverigeflygs grundare, Pigge Werkelin och Michael Juniwik, hade begränsade kunskaper om flyg, men förstod precis vad kunderna ville ha när de startade Gotlandsflyg. Många ansåg att grabbarna var galna, men Golden Air såg glöden, entusiasmen och den okuvliga viljan i deras satsning och när Golden Air började flyga för Gotlandsflyg fick det nya bolaget snart luft under vingarna.

Det framgångsrika samarbetet mellan bolagen fortsatte och år 2011 hade Golden Air utvecklats till det största svenskägda flygbolaget – räknat i antal plan.

2011 såldes Golden Air Flyg AB till Braathens Aviation, som sedan tidigare äger Malmö Aviation och Sverigeflyg. Som en renodling av verksamheten valde man januari 2013 att överföra linjen Trollhättan-Bromma till ett nystartat dotterbolag i Sverigeflygs regi. Det nybildade bolaget fick namnet Golden Air!  Cirkeln är därmed sluten. Golden Air erbjuder än en gång den snabbaste vägen mellan Stockholm och västkusten och tillsammans med de andra bolagen i Sverigeflyg fortsätter vi att utveckla våra regioner utan att låta oss begränsas av vad andra tror är möjligt.