Fritt fram för påslagna mobiltelefoner och läsplattor hos Gotlandsflyg

Pressmeddelande   •   Dec 23, 2013 10:01 CET

Nu kan Gotlandsflygs resenärer behålla telefonen eller surfplattan framme även vid start och landning.

Häromveckan meddelade EASA, flygsäkerhetsförvaltningen inom EU-kommissionen, att det är fritt fram för passagerarna att ha mobil och läsplattor påslagna under hela flygresan, dvs även under start och landning. Enda inskränkningen är att de ska ha funktionen ”flightmode” inställt under hela resan.

Från och med nu kan samtliga resenärer som reser med Gotlandsflyg eller något av systerbolagen inom Sverigeflyg samt Malmö Aviation alltså låta sina mobiltelefoner eller läsplattor vara påslagna under hela resan. De nya reglerna gäller dock inte för vanliga, bärbara datorer och läsplattor som är tyngre än ett kilo som av säkerhetsskäl fortfarande ska vara nedpackade och avstängda under start och landning.

Detta kan tyckas vara en liten förändring, men vi vet att detta är något som många av våra resenärer uppskattar. Förändringen i EU-bestämmelserna kommer lägligt, som en extra julklapp helt enkelt, säger Ola Mattsson, chef för Gotlandsflyg.

För mer information kontakta:

Ola Mattsson, chef Gotlandsflyg

e-post: ola@gotlandsflyg.se

Gotlandsflyg AB startade 2001 för att pressa priserna på den gotländska flygmarknaden. Idag transporterar vi över 240.000 resenärer varje år, året runt till Stockholm/Bromma, Göteborg, och Malmö  samt till fem sommardestinationer. 2006, 2008, 2010 och 2011 var Gotlandsflyg det flygbolag i svenskt inrikesflyg med mest nöjda kunder enl Svenskt Kvalitetsindex. Genom att endast flyga turbopropellerplan minskar vi vår miljöpåverkan. Vi sorterar allt avfall ombord och alla resor är klimatkompenserade genom EU:s utsläppsrättshandel. Sedan december 2009 är vi också ISO 14001-miljöcertifierade. Sedan 2010 driver vi också chartertrafik direkt från Gotland.