Fritt fram för påslagna mobiltelefoner och läsplattor hos Kullaflyg

Pressmeddelande   •   Dec 23, 2013 10:00 CET

Nu kan Kullaflygs resenärer behålla telefonen eller surfplattan framme även vid start och landning. Häromveckan meddelade EASA, flygsäkerhetsförvaltningen inom EU-kommissionen, att det är fritt fram för passagerarna att ha mobil och läsplattor påslagna under hela flygresan, dvs även under start och landning. Enda inskränkningen är att de ska ha funktionen ”flightmode” inställt under hela resan.

Från och med nu kan samtliga resenärer som reser med Kullaflyg, eller något av systerbolagen inom Sverigeflyg samt Malmö Aviation, alltså låta sina mobiltelefoner eller läsplattor vara påslagna under hela resan. De nya reglerna gäller dock inte för vanliga, bärbara datorer och läsplattor som är tyngre än ett kilo som av säkerhetsskäl fortfarande ska vara nedpackade och avstängda under start och landning.

”Detta kan tyckas vara en liten förändring, men vi vet att detta är något som många av våra resenärer uppskattar. Förändringen i EU-bestämmelserna kommer lägligt, som en extra julklapp helt enkelt, säger Torbjörn Gregorioff, chef för Kullaflyg.

För mer information,
kontakta: