Fritt fram för påslagna mobiltelefoner och läsplattor hos Malmö Aviation och Sverigeflyg

Pressmeddelande   •   Dec 23, 2013 10:00 CET

Malmö Aviation och Sverigeflyg har anpassat sig till de nya EU-reglerna om att det är tillåtet att ha mobiltelefoner och läsplattor påslagna ombord. Från och med den 20 december är det tillåtet att ha mobiltelefoner och läsplattor påslagna vid start och landning.

Häromveckan meddelade EASA, flygsäkerhetsförvaltningen inom EU-kommissionen, att det är fritt fram för flygpassagerare att ha mobiler och läsplattor påslagna under hela flygresan, dvs. även under start och landning. Enda inskränkningen är att de har funktionen ”flightmode” inställt under hela resan. Från och med nu kan samtliga resenärer som reser med Malmö Aviation och Sverigeflyg alltså låta sina mobiltelefoner eller läsplattor vara påslagna under hela resan. De nya reglerna gäller dock inte för vanliga, bärbara datorer och läsplattor som är tyngre än ett kilo som av säkerhetsskäl fortfarande ska vara nedpackade och avstängda under start och landning.

”Vi är väldigt positiva till denna ändring och eftersom vi alltid sätter säkerheten i första hand har vi gjort en ordentlig genomgång av manualer, rutiner och processer, så att de nya reglerna ska kunna implementeras så snabbt och smidigt som möjligt” säger Johan Westin, Flygchef hos Malmö Aviation.

De nya reglerna har implementerats på samtliga linjer som flygs av Malmö Aviation och Sverigeflyg.

För mer information kontakta Johan Westin, flygchef hos Malmö Aviation, johan.westin@malmoaviation.se

Följ oss:

Malmö Aviation är ett av Sveriges ledande flygbolag och ingår i Braathens Aviation-koncernen. Flygplansflottan består av 12 jetflygplan av typerna Avro RJ100 och RJ85 och bolagets huvudverksamhet är inrikes linjetrafik från cityflygplatsen Bromma Stockholm Airport till Malmö, Göteborg, Umeå och Östersund. I tätt samarbete med koncernsystern Sverigeflyg nås ytterligare åtta inrikesdestinationer från Bromma Stockholm Airport. Malmö Aviation har även samarbeten med  Brussels Airlines till Bryssel från Stockholm/Bromma, Göteborg och Köpenhamn och med Finnair på sträckan Bromma-Helsingfors. Malmö Aviation utför också charterflygningar till över 35 europeiska destinationer. 2012 flögs cirka 1 400 000 passagerare och omsättningen var drygt 1,5 miljarder kronor. Antal anställda är ca 470. Malmö Aviation är miljöcertifierat enligt ISO 14001.

Under flera år har Sveriges affärsresenärer utsett Malmö Aviation till "Bästa Flygbolag" (vinnare av Business Travel Award) och Sveriges resebyråanställda har valt bolaget till ”Bästa Inrikes Transportbolag” (vinnare av Grand Travel Award) sammanlagt tolv gånger.