Fritt fram för påslagna mobiltelefoner och läsplattor hos Sverigeflyg

Pressmeddelande   •   Dec 23, 2013 10:00 CET

Nu kan Sverigeflygs och systerföretaget Malmö Aviations resenärer behålla telefonen eller surfplattan framme även vid start och landning. Häromveckan meddelade EASA, flygsäkerhetsförvaltningen inom EU-kommissionen, att det är fritt fram för passagerarna att ha mobil och läsplattor påslagna under hela flygresan, dvs även under start och landning. Enda inskränkningen är att de ska ha funktionen ”flightmode” inställd under hela resan.

Från och med nu kan samtliga resenärer som reser med Malmö Aviation och Sverigeflyg alltså låta sina mobiltelefoner eller läsplattor vara påslagna under hela resan. De nya reglerna gäller dock inte för vanliga, bärbara datorer och läsplattor som är tyngre än ett kilo som av säkerhetsskäl fortfarande ska vara nedpackade och avstängda under start och landning.

- Detta kan tyckas vara en liten förändring, men vi vet att detta är något som många av våra resenärer uppskattar. Förändringen i EU-bestämmelserna kommer lägligt, som en extra julklapp helt enkelt, säger Christer Paulsson, VD för Sverigeflyg.

Sverigeflyg är samlingsnamnet för Sveriges snabbast växande flygbolag. Syftet är att med effektiv flygdrift skapa lägre priser på flyg till och från Stockholm. Utifrån Bromma trafikerar Sverigeflyg åtta permanenta inrikeslinjer och charterflyg på säsongsbasis från de lokala orterna. Bolaget består av Blekingeflyg, Flysmåland, Golden Air, Gotlandsflyg, Kalmarflyg, Kullaflyg och Sundsvallsflyg. Sedan starten 2001 har Sverigeflyg sänkt priserna på svenskt inrikesflyg samtidigt som resenärerna fått ett effektivare och miljövänligare inrikesflyg. Sverigeflygs bolag är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sverigeflyg har "Sveriges nöjdaste kunder" inom inrikesflyg, enligt Svenskt Kvalitetsindex 2010 och 2011. Sverigeflyg ingår sedan 2011 i Braathens Aviation.

www.sverigeflyg.se