Fyrstads flygplats firar 30 år

Pressmeddelande   •   Maj 21, 2014 08:24 CEST

Fyrstads Flygplats firar 30 år!

Söndagen den 25 maj 2014 firar Fyrstads Flygplats AB sin 30 års-dag. Flygplatsbolaget, som driver Trollhättan-Vänersborgs Flygplats, bjuder in till födelsedagsfirande tillsammans med Golden Air och flygklubbarna.

Golden Air erbjuder rundflyg med nya planet, en SAAB 2000, samt en namngivning för det nya flygplanet kl 11.30. Besökarna bjuds dessutom på rundtur på flygplatsen, uppvisning av flygplan och fordon som till vardags finns på flygplatsen, besök av Swedish Air Force Historic Flight och självklart Mors Dags-fika.

Media hälsas varmt välkomna till flygplatsen.

Datum: 2014-05-25  Tid: Från kl 10 till kl 15  Plats: Trollhättan-Vänersborgs Flygplats

Media hälsas välkomna att följa med på rundflygningen. Kontakta Anna Nilsson, Golden Air,
för färdbevis.

Historik

Flygplatsen anlades 1937 på Malögafältet av SAAB för att ha en plats att testa de bombflygplan som tillverkades. Reguljär trafik startades i början av 1970-talet när Trollhättans kommun anlade en 1 000 m lång asfaltsbana.

Kommunerna Trollhättan, Vänersborg, Uddevalla och Lysekil bildade 1983 Fyrstads Flygplats aktiebolag, FFAB. 1984 invigdes Trollhättan- Vänersborgs flygplats av kommunikations-minister Curt Boström med bl a förlängd bana för att kunna utveckla linjetrafiken. Flygplatsen har sedan dess har varit en viktig knutpunkt för resandet i Fyrstadsområdet.

Snabbaste vägen mellan västkust och östkust

Idag har flygplatsen ca 45 000 resenärer årligen med linjetrafik, skolflyg, specialcharters och bruksflyg. Förbindelsen till Bromma trafikeras av Golden Air som har tagit resenärer snabbt och säkert mellan Trollhättan och Bromma i drygt 20 år och som sedan 2013 ingår i Sverigeflyg, ägda av Braathens Aviation.

”Vi är väldigt glada att ha en sådan långvarig samarbetspartner som Golden Air” säger Anna Råhnängen, Flygplatschef. På jubileumsdagen passar Golden Air på att visa upp sitt nya, större flygplan som sedan april månad förkortat restiden till Bromma med 10 minuter och gjort resan bekvämare.

”Behovet av mer kapacitet har funnits länge och tillsammans med Golden Air lyckats vi nu möta efterfrågan på snabba resor till Stockholm, den större flygmaskinen har 14 extra platser”, tillägger flygplatschefen.

Anna Råhnängen, VD för Fyrstads Flygplats AB 0520-52 49 11, 0739-55 49 11

Anna Nilsson, Chief Operating Officer, Golden Air 0702-645525

Se gärna http://www.fyrstadsflyget.se/sv/om/historik.

Snabbaste vägen mellan västkusten och östkusten

Golden Air har tagit resenärer snabbt och säkert mellan Trollhättan och Bromma i drygt 20 år och ingår sedan 2013 i Sverigeflyg, som ägs av Braathens Aviation.

Golden Airs målsättning är att de som bor och verkar i Fyrbodal ska erbjudas bra komfort och en bra tidtabell som passar behovet. En fungerande infrastruktur är viktig för alla regioner som vill skapa en förbättrad och effektiv utveckling. Genom att fler väljer Golden Air för resor mellan Västsverige och Stockholm kommer vi även i framtiden kunna bidra till en god utveckling av flygförbindelserna till och från Västsverige.